Heaven's Gate: The Cult of Cults
Campfire, HBO Max / 2020
Clay Tweel
United States
8
8

Vjerojatno mi nikada neće biti jasno kako je moguće da neki naizgled razborit, čak prosječan čovjek u nekoj fazi života postane članom nekog kulta. Što se to mora dogoditi u nečijoj glavi da jednog dana odluči ostaviti sve, potpuno se prepusti i prihvati sve ono što mu propovijeda neki više ili manje karizmatični vođa, guru ili kako se to već naziva. Odgovor na to pitanje djelomično dobivamo u ovoj četverodjelnoj dokumentarnoj seriji koja se bavi kultom "Heaven's Gate" koji je u Americi bio aktualan od sredine sedamdesetih pa sve do 1997. godine kada je 39 članova počinilo masovno samoubojstvo. Tragičan kraj ovog kulta zapravo je i početak serije nakon čega se vraćamo više od dvadeset godina unatrag i detaljno saznajemo kako je uopće nastao ovaj kult, kako je evoluirao i tko su bili ne samo njegovi vođe, već i ljudi koji su se odlučili pridružiti.

Sve je tu krenulo 1975. godine kada je dvadesetak ljudi nestalo u gradiću u Oregonu te se pridružilo misterioznom kultu čiji su vođe bili muškarac i žena koji su se predstavljali kao Do i Ti. I teško je zaista opisati vjerovanje ovog bizarnog kulta, no bio je to to dosta poremećeni miks kršćanstva, New Agea pa čak i SF-a na tragu "Zvjezdanih staza" da je zaista iz sadašnje perspektive jako teško shvatiti kao je uopće netko u te bedastoće mogao povjerovati. Pomalo na tragu scijentologije, vjerovanje Heavens' Gatea bilo je da su ljudi zapravo vanzemaljci koji žive u čovjekolikim ljušturama i čekaju pravi trenutak kada će se ponovno materijalizirati u svojim pravim oblicima i biti pozvani u kraljevstvo nebesko. Iako je u takve ludosti danas teško povjerovati, autor Clay Tweel na početku fino kontekstualizira situaciju i uvodi nas u duh vremena sedamdesetih te donekle uspjevamo shvatiti kako u poslijeratnoj, kontrakulturaškoj Americi i nije bilo tako teško pronaći nesigurne, izgubljene ljude koji su se tražili.

Osim brojnih preživjelih članova kulta koji su imali tu sreću pa su Heaven's Gate napustili prije kobne 1997. godine, govore tu brojni stručnjaci. Psiholozi, sociolozi od kojih su se neki još sedamdesetih infiltrirali u kult, religijski stručnjaci pa i članovi obitelji ljudi koji su se priključili ovoj ludoj, ludoj ekipi. Dakako da nitko od njih ne opravdava sve ono što se dogodilo, no uz ovu seriju na kraju svakako dobivamo odgovore na pitanje kako je to moguće. Snimio je Tweel kompleksnu i zaokruženu, ni slučajno površnu seriju koja nam zaista i donosi mnoge odgovore kad je u pitanju fenomenologija kultova općenito, ne isključivo Heaven's Gatea. Saznajemo kako je uoće kult koji je okupljao toliko ljudi funkcionirao tako dugo i od čega su i kako živjeli, kao i tko su bili ljudi koji su bili vođe kulta.

Naravno da priča nije puno drukčija od većine sličnih kultova u kojima se ispostavilo da su svi ti razni samoprozvani gurui, poslanici i slično najobičniji psihopati koji uz to imaju nevjerojatnu sposobnost manipulacije drugima. No, kod ovog kulta situacija je tim bolesnija jer je to trajalo više od dvadeset godina i članovi su se samovoljno odrekli vlastite volje i prepustili da netko sve odluke donosi za njih. U prve dvije epizode tako ponajviše saznajemo u što je to vjerovao ovaj kult, kako je izgledao njihov život uz konstantne selidbe uzduž i poprijeko Amerike kako bi izbjegli pažnju medija, ali i potragu članova obitelji koji su pokušavali pronaći svoje bližnje. Seriji na dinamici dosta daje i pregršt arhivskih snimki i svi oni koji vole ovakvu tematiku s "Kultom kultova" sigurno neće promašiti.