Denis Villeneuve
Denis Villeneuve, Wajdi Mouawad, Valérie Beaugrand-Champagne
Canada / France
Engleski, francuski, arapski
10
10

Kanadski reditelj i scenarista Denis Villeneuve je danas jedan od najtraženijih i najaktivnijih filmskih stvaralaca, a svoj niz odličnih filmova započeo je 2010. godine sa "Incendies", potresnom i šokantnom dramom koja gledaoca ne može ostaviti ravnodušnim.

Villeneuve je na scenariju radio pet godina, a najviše glavobolje zadavao mu je izbor glumice koja će otelotvoriti glavnu junakinju po imenu Nawal. Na kraju je idealnu osobu pronašao u belgijskoj glumici marokansko-španskog porekla Lubni Azabal, koja je veoma zahtevnu ulogu odigrala perfektno. Reč je zaista o izuzetnom filmu: dobro i slojevito napisan, maestralno snimljen i odglumljen. Film je premijerno prikazan na festivalima u Veneciji i Torontu, osvojio je brojne nagrade, te čak dogurao do nominacije za Oskara za najbolji film na stranom jeziku. Nagradu je tada osvojio danski predstavnik "In a Better World" (2010), ali su mnogi ljudi smatrali da ne bi bila greška da je "Incendies" odneo nagradu.

Da "Incendies" nije slučajnost, Villeneuve je dokazao drugim filmovima, usledio je "Prisoners" (2013), "Enemy" (2013), "Sicario" (2015), "Arrival" (2016), te potom "Blade Runner 2049" (2017) i "Dune" (2021). Možda nijedan od njih nije na nivou "Incendiesa", ali se svakako radi o vrlo dobrim filmovima.

Na ideju za snimanje filma "Incendies", Villeneuve je došao još 2004. godine, kada je u Montrealu gledao istoimenu predstavu libansko-kanadskog autora Wajdia Mouawade. Priča ga je odmah fascinirala i bio je svestan da se u njoj krije i filmsko remek-delo, ali trebalo je da prođe čak šest godina da se ta ideja realizuje.

Nakon što im majka umre i njen testament bude pročitan, brat i sestra, blizanci, Jeanne (Mélissa Désormeaux-Poulin) i Simon (Maxim Gaudette), bivaju šokirani bizarnim poslednjim instrukcijama koje im je majka ostavila, kao i načinom na koji želi da bude sahranjena. Naime, njihova majka zahteva da bude sahranjena gola, leđima okrenuta prema suncu, i bez ikakvog natpisa na nadgrobnoj ploči, a kako kaže, ništa drugo nije ni zaslužila jer istina nije izašla na videlo. Pored njih, majka je ostavila pisma i za njihovog brata i oca, koje blizanci nikada nisu upoznali (otac je za blizance odavno bio predstavljen kao pokojni, dok za brata nisu znali da postoji), a njena želja je da oni otputuju u njen rodni kraj i da ih potraže, te kada ih pronađu da im predaju pisma: Jeanne treba da preda ocu, a Simon bratu. Kada to urade, moći će da je sahrane na uobičajen način i da se na nadgrobnoj ploči napiše njeno ime. Simon u početku odbija takvu igru, želi pokopati majku na njemu jedini ispravan način i okončati celu priču, ali Jeanne je zaintrigirana i putuje u Liban da pokuša da pronađe svog oca i brata. Paralelno s putovanjem tokom kojeg blizanci otkrivaju svoju porodičnu istoriju (otkriće mnogo toga u vezi njihove majke i njenog života, te shvatiti da zapravo nisu znali apsolutno ništa u vezi nje i da je njihov odnos bio prepun tajni), pratimo i priču njihove majke Nawal (Lubna Azabal), odnosno sve ono što se događalo u njenom životu - strašnu, tragičnu, šokantnu i uznemirujuću priču prepunu ratnih strahota, stradanja, gubitaka, tragedija i nezamislivih šokova.