Warner Bros., Malpaso Productions / 1993
Clint Eastwood
John Lee Hancock
United States
10
10

Clint Eastwood danas ima 91 godinu, slavni glumac, reditelj i producent je prilično ostario, jedva može da drži šoljicu kafe u ruci i očigledno je da je Clintu Eastwoodu već odavno vreme za penziju, ali nikako ga ne smemo otpisivati, bilo kao glumca, bilo kao reditelja, da nas ne bi demantovao. Uostalom, nedavno je snimio film "Cry Macho" (2021), doduše, koji nije ništa posebno, ali je stavio svima do znanja da je on još uvek tu, sviđalo se nama to ili ne. Ipak, mi se sa filmom "A Perfect World" vraćamo par decenija unazad, kada je Eastwood bio u puno boljoj formi nego što je danas. Kao reditelj oprobao se u različitim žanrovima i gotovo u svima briljirao: "Bird" (1988), "Bronco Billy" (1980), "Unforgiven" (1992), "The Bridges Of Madison County" (1995), "Mystic River" (2003), "Million Dollar Baby" (2004).. itd. Režirao je preko tridesetak filmova, ali možda ni u jednom nije otkrio toliko suptilnosti i tuge kao u filmu "A Perfect World". Ovo je topla ljudska priča o beguncu koji je pronašao prijatelja tamo gde se najmanje nadao. Pratimo priču o dvoje ljudi kojima je preko potrebno poštovanje i briga, koje ne dobijaju od ostatka sveta. Slojevitu ulogu osuđenika Butcha sjajno je, po običaju, odigrao sjajni Kevin Costner, ali impresivnu glumu je pokazao takođe i mladi T.J. Lowther, u ulozi nesrećnog dečaka Phillipa.

Da bi pobegao iz zatvora, Butch Haynes (Kevin Costner) primoran je da se udruži sa Terryjem Pughom (Keith Szarabajka), o kome nema baš najbolje mišljenje. Ubrzo nakon bekstva iz zatvora, njih dvojica traže skrovište, a pronalaze ga u kući u kojoj živi samohrana majka i njeno troje dece. Međutim, stvari odmah izmiču kontroli, pa dolaze na ideju da kidnapuju osmogodišnjeg dečaka Phillipa (T.J. Lowther). Potreban im je talac koji će im pomoći u bekstvu, a dečak bi bio savršeni izbor: računaju na to da je klinac i da na putovanju neće praviti velike probleme kao što bi to mogla odrasla osoba. Uzimaju Phillipa, a zatim napuštaju kuću i vode dečaka sa sobom po celom Teksasu. Terry na putu maltretira Phillipa, pa mu Butch oduzima pištolj koji su uzeli od čuvara kojeg je Terry ubio tokom bekstva. Međutim, Terry nastavlja da zlostavlja Phillipa, a Butch gubi živce i na kraju ubija Terryja, pa Butch i dečak nastavljaju sami dalje. Dok putuju, Butch i Phillip otkrivaju da dele mnoga interesovanja i hobije, što oduševljava klinca koji je odrastao u prilično strogoj porodici. Butch se prema dečaku odnosi kao prema prijatelju, uči ga razlici između dobra i zla i primorava ga da donosi sopstvene odluke. Autoput kojim idu je nedovršen, pa su on i Phillip prinuđeni da idu seoskim putevima koji ih vode blizu farmi. Tokom putovanja nailaze na nekoliko ljudi i porodica koji im pomažu u bekstvu. Koristeći svoj šarm (i pištolj), Butch je u stanju da prevaziđe prepreke na putevima i nabavi nova vozila za bekstvo. Ono što je počelo kao otmica polako se pretvara u pravo i iskreno prijateljstvo puno poštovanja i ljubavi, ali za spoljni svet i šerifa Reda Garnetta (Clint Eastwood) Butch je samo opasan kriminalac kojeg treba uhvatiti i što je pre moguće privesti pravdi.

Iako film sadrži beg iz zatvora, uzimanje talaca, jurnjavu po Teksasu, dva ubistva, pljačke, obračun begunaca i policije... "A Perfect World" ne govori toliko o tome, već priča jednu nežnu priču o jednom iskrenom prijateljstvu na neočekivanom i neobičnom mestu. Fokus je na odnosu koji se razvija između begunca i dečaka, a u početku je teško pretpostaviti kako će se taj odnos razvijati, i ne sledi očekivani konvencionalni kalup filmskih priča. Butch nije savršeno dobar momak, a Phillip nije slatko dete čija je funkcija da izazove emocije kod gledaoca, ali će one svakako proraditi prirodnim putem. Saznajemo da je Butch imao teško detinjstvo, bez oca i da mu je majka prostitutka, a ispostavlja se da ni Phillipu kao klincu nije puno lakše u njegovom detinjstvu jer je i on bez oca. Sve to ih samo još više zbližava na njihovom opasnom putovanju koje može biti svaki čas okončano. Eastwood provodi ceo film jureći Costnera. Najveće zvezde filma se ne sreću sve dok film u suštini ne prođe svoj tok, odnosno zajedno ih vidimo tek u trećem, poslednjem činu. Ova dva čoveka su se prvi put sreli davno, i obojica znaju da se ovde ne radi samo o poteri. Reč je o starim, dubokim ranama. Za Eastwooda, koji celu situaciju prati iz "visokotehnološke" prikolice, Butch možda nije loša osoba, ali njegov posao zahteva da bude uhapšen zbog svojih zločina. U međuvremenu, dečak se ne može odvojiti od Butcha i ostaje mu sve vreme veran prijatelj.

Zajedno sa Redom, tim agenata, uključujući i Sally Gerber (Laura Dern) koja je dovedena da pomogne, ali na drugi način, pokušavaju da otkriju gde se Butch nalazi i kojim putem se kreće. Međutim, Butch sa dečakom nad glavom se snalazi veoma dobro i uvek je korak ispred policije koja je sve više frustrirana, posebno Red, koji ne zna više šta da radi od muke. Phillipova majka (Jennifer Griffin) je takođe očajna i želi da zna šta se događa sa njenim sinom. Odnos između Reda i Butcha je neobičan, ali ubedljiv. Iako se bukvalno ne viđaju i nalaze se na velikoj udaljenosti jedan od drugog, osećamo da postoji jaka veza između njih dvojice. Butch nije sklon nasilju, nasilje vidi kao poslednju opciju, a odnos Butcha i Phillipa odiše iskrenošću i poverenjem. Butch nikada nije imao sina, i prema Phillipu želi da se ponaša kao prema svom sopstvenom sinu, ali u kasnijim trenucima priče vidimo da je Butch, u stvari, i dalje ubica, kriminalac i otmičar. Kako se Butchov i Phillipov odnos zateže, Red i njegov tim se sve više približavaju. Butchu je jako stalo do Phillipa i uvek se trudi da pazi na njega, čak i dok ima napade besa i kada se ne slažu, a možda čak i želi da mu Phillip bude sin. Kao kriminalistička drama, ona je efektna i napeta, ali kao priča o "ocu i sinu", dve izgubljene duše, ona je potresna i potpuno zakivajuća. U suštini, niko od likova koje srećemo nije loša osoba, svi su oni dobri ljudi koji su se igrom slučaja našli u životnim situacijama iz kojih ne mogu da pobegnu i svako od njih radi ono što mora i ono što zna.