Ninja Thyberg
Ninja Thyberg (screenplay by), Peter Modestij
Sweden, Netherlands, France
English, Swedish
8
8

Pornografija je razrađen i veoma ozbiljan biznis. Ovim poslom bavi se veliki broj ljudi širom sveta koji su na pozicijama ispred i iza kamere. Međutim, ne radi se o lakom poslu i lakoj zaradi. Nemojte misliti da ovi ljudi, konkretno porno glumice i glumci, lako mogu zaraditi velike pare bez imalo truda. Vreme trajanja jednog porno filma nije vreme koje je potrebno za njegovo snimanje. Snimanje se radi u setovima i oni često traju po ceo dan, što znači da porno scena od 20 minuta izmontiranog materijala se snima nekoliko sati. U vreme koje provedu na snimanju ulazi i vreme šminkanja, čekanja, ponovnog snimanja scena više puta, preoblačenja, tuširanja posle scena seksa i mnogo drugih stvari koje ne možete da zamislite. U tom industrijskom svetu smeštena je i radnja ovog filma. „Pleasure“ je debitantski dugometražni film švedske autorke Ninje Thyberg, koji je osvojio nagradu Propeler na Motovun Film Festivalu.

Ninja Thyberg je autorka koja dolazi iz sveta kratkog filma, a „Pleasure“ se može smatrati nastavkom njenog istoimenog kratkog filma iz 2013. godine koji je bio prikazan u Kanu gde je čak dobio Canal + nagradu.

„Posao ili zadovoljstvo?“, pita službenik za imigraciju plavokosu tinejdžerku Bellu Cherry (Sofia Kappel) dok iz malog grada u Švedskoj stiže u Los Anđeles kako bi postala porno zvezda. Ona na to pitanje odgovara - zadovoljstvo. Posle toga je vidimo kako pod tušem brije svoje intimne delove tela. Kupanje i brijanje je priprema za intervju za „posao“, pa je jasno da je cariniku rekla polu-istinu. Njena velika želja da zakorači u porno svet je zbog više stvari odjednom: njena želja da nastupa pred kamerom, njena ambicija da bude zvezda i njena opsesija seksom koja pomera granice.

Zatim odlazi na intervju za posao, za scenu s muškarcem u kojoj treba da odigra naivnu devicu dobiće 900 dolara. Potpisuje ugovor, pokazuje lične dokumente da dokaže svoje punoletstvo (ima 19 godina) i čini se da je na putu da ostvari svoje snove. Ali, Bella ima tremu koja bi mogla da spreči njen uspon do slave. Iskusne kolege na snimanju razumeju njenu situaciju i uveravaju Bellu da se to dešava svim novajlijama i da ne mora da se plaši. Kada se završi njen debitantski nastup, ekipa je zasipa komplimentima da je izvela nastup kao pravi profesionalac. Samopouzdanje koje je dobila daje njenoj karijeri novu putanju. Međutim, industrija koju je Bella odabrala za sebe je opasna za „igru“. To je svet, kako sugeriše film, u kojem pametna, ambiciozna mlada žena može brzo da postane istaknuta, ali gde uspeh ima svoju cenu, a ona srlja u nešto nepoznato i potencijalno opasno.

Teško je poverovati da Sofia Kappel (ona je jedan od retkih članova glumačke ekipe koji nisu iz porno industrije) nije imala glumačkog iskustva pre nego što je dobila ulogu u ovom filmu. Kappel je jednostavno maestralna i daje posvećenu predstavu kao Bella koja je spremna da ide do krajnjih granica kako bi ostavila trag u porno-industriji. Njena ambicija je, međutim, čini ranjivu u najmanje jednom slučaju – posebno neprijatna scena grubog seksa koja je ostavlja uplakanu i traumatizovanu. Ona nije lik koji poziva na sažaljenje, niti je neko ko nam je posebno dopadljiv. Ali, moramo da omekšamo s vremenom dok sklapa blisko i iskreno prijateljstvo sa Joy (Revika Anne Reustle), njenom cimerkom u zajedničkoj kući punoj porno glumica. Bella je svesna da nema podršku za ono što radi, nema je ni kod kuće, iz razloga što njena majka nije (iz razumljivih razloga) upoznata s prirodom njenog posla. Ona ipak pronalazi neku skrivenu snagu u sebi i shvata da karijeru mora izgraditi sama i uz pomoć iskrenih prijatelja kojih nema puno. Ipak, uspeh u ovom poslu zavisi od mnogo stvari, ali najviše od što ekstremnijeg seksa koji hrani fantazije publike. Bella će do kraja filma (delimično) uspeti, ali će zbog tog „uspeha“ žrtvovati ono što ju je razdvajalo od te industrije: svoju ljudskost i ljudsku nevinost. Ona će postati još jedan od predatora u surovom svetu oštre konkurencije.

Kada dodamo na sve to luksuzne vile, alkohol, drogu, raskošne žurke, bazene i ogroman novac, lako je shvatiti kako čak i mentalno najstabilnije osobe mogu da pokleknu u ovom svetu. „Pleasure“ vam se uvlači pod kožu i ostaje tamo dugo. To je hladan, proračunat film koji, uprkos svoj lepoti, nije napravljen za uživanje.

Thybergovi napori su potpomognuti veličanstvenim radom snimateljke Sophie Winqvist, kao i neočekivano vrhunskom partiturom koju je komponovao Karl Frid. Ali, tajno oružje filma, naravno, je Kappel u jednoj od najupečatljivijih debitantskih predstava u poslednje vreme. Bez obzira da li vam je tema intrigantna ili ne, Kappel vas sa Bellinim likom u svakom trenutku drži prikovanim za ekran i želite da vidite šta je sledeće što će uraditi. Iako je film igrani, snimljen je gotovo u dokumentarnom stilu. Ninja Thyberg je vodila istraživanja u svetu porno-industrije u Los Anđelesu, pa je odluka bila da većinu glumačke postave sačinjavaju ljudi iz same porno-industrije, što filmu daje autentičnost.

„Pleasure“ funkcioniše kao sveobuhvatno ispitivanje porno industrije, ali to čini bez osuđivanja ljudi koji se bave ovom profesijom. Bez obzira kako na sve to gledate, ovo je veoma uspešno debitantsko ostvarenje autorke koja ima jasnu viziju i od koje se tek očekuju velike stvari u budućnosti. Ninja Thyberg je napravila film koji može biti težak za gledanje, ali je toliko očaravajući da je teško odvratiti pogled. „Pleasure“ je film koji ima šta da kaže i pokaže, i koji hrabro i jasno najavljuje Thyberg kao savremenog filmskog stvaraoca.

Recenzija je originalno objavljena na blogu The Film Master.