Reservation Dogs
FX Productions / 2021
Sterlin Harjo (created by), Taika Waititi (created by)
U.S.A.
7
7

Upoznaje nas ova simpatična, gorko - slatka, autentična, na trenutke čak i duhovita serija sa životom četiri tinejdžera koji žive u indijanskom rezervatu u Oklahomi. Očito se moj smisao za humor uz odrastanje uz "Seinfelda", a potom i uz "Curb Your Enthusiasm" (i uz mnoge druge sadržaje koje nude bitno drukčiju vrstu humora) bitno razlikuje od raznih kritičara koji su ga i prije no što je završio, prozvali "Reservation Dogs" urenebesnim. Nije to baš urnebesno po nekim mojim mjerilima, no činjenica je da je serija čiji je naziv izvedenica iz kultnog filma "Reservoir Dogs" Quentina Tarantina kvalitetan i moderan sadržaj. Pogotovo što su posljednjih godina svi tako postali postali puni brige i pažnje za sve vrste manjina, rubne zajednice, autsajdere, luzere i ostale koje su sve do prije koje desetljeće masakrirali i ugnjetavali.

Elora Danan, Bear, Cheese i Willie Jack četvero je najboljih prijatelja, mladih indijanaca koji su čitav život proveli u modernom rezervatu u ruralnoj Oklahomi. Na njih je bitno utjecalo samoubojstvo petog člana ove ekipe koji si je život oduzeo nekoliko mjeseci prije nego što kreće radnja serije. Svi oni sanjaju kako će jednog dana zajedno preseliti u Kaliforniju, a kroz ovih osam epizoda pratimo njihove zajedničke, ponekad i pojedinačne avanture. I upadaju oni u svakakve situacije u kakve upadaju slični siromašni klinci od 15, 16 ili 17 godina po cijelom svijetu, no cijela situacija ovdje je ipak začinjena jer su svi oni američki indijanci. Imali smo posljednjih godina gledati i more sadržaja u kojem se jadikuje nad današnjom sudbinom indijanaca i u kojima ih se prikazuje isključivo kao žrtve, nesretnike i luzere.

S druge strane, tu su i mnoge predrasude prema njima da su oni isključivo pijanci, narkomani i ljenčine kojima se ne da ništa raditi i koji danas žive od socijalne pomoći isključivo zato što su indijanci. Autori ove serije, američki filmaš indijanskog porijekla Sterlin Harjo koji je i odrastao u sličnom rezervatu te poznati novozelandski filmaš Taika Waititi sve su te predrasude i stereotipne situacije ubacili unutra, no obradili su ih i pomalo na autoironični način. Imamo to puno zafrkancije indijanaca na vlastiti račun, a sve te brojne predrasude koje bijelci imaju o indijancima i obrnuto su iskorištene, ali ne na onaj sladunjavi, patetični način, već se suptilno zafrkava na njihov račun. S obzirom da je Harjo i sam odrastao u sličnom okruženju kao i ovi klinci, tako da i to donosi određenu dozu autentičnosti, a cijela ova serija mi djeluje i pomalo kao parodija na u zadnje vrijeme iznimno popularne doku drame ili lažne dokumentarce.

Nije to snimljeno u stilu još jedne Waititijeve serije odnosno "What We Do In the Shadows" odnosno nema tu televizijske ekipe koja je došla pratiti život u modernom indijanskom rezervatu. No, svejedno to djeluje dosta stvarno, neobično, kao svijet koji gotovo funkcionira za sebe s nekim svojim pravilima. Djelovalo je na kraju to pomalo i kao tragikomedija jer ipak je prvenstveno "Reservation Dogs" humoristična serija koja pokušava na šaljiv način opisati i približiti život mladih indijanaca. No, u svom tom suptilnom i nerijetko prigušenom humoru skriva se i puno zbilje tako da je ova serija i fina društvena kritika, socijalna satira o životu u jednom takvom mjestu, ali i svijetu općenito. Zanimljivi su i glavni likovi i za sve njih odabrani su mladi indijanski glumci od kojih neki i nisu imali puno iskustva, no svi oni, kao i face koje će susretati tijekom svojih dogodovština donose veliku dozu autentičnosti. Iako je "Reservation Dogs" nesumnjivo kvalitetna serija, ipak je ne bih svrstao u sam vrh, no kako je najavljeno snimanje sljedećih sezona, to još stigne postati.