Götz Spielmann
Götz Spielmann (screenplay)
Austria
German, Russian
9
9

Alex (Johannes Krisch) je bivši zatvorenik koji živi u Beču, a radi kao tjelohranitelj u bordelu u kojem je i započeo vezu s ukrajinskom prostitutkom Tamarom (Irina Potapenko). Činjenica da je Tamara prostitutka koju vlasnik bordela konstantno ponižava, a on to mora stoički podnositi, sve više proganja Alexa, koji je došao na ideju pljačke banke. Novac koji će ondje ukrasti omogućio bi im novi početak. Ona bi vratila dugove, a njemu bi ostalo dovoljno za otvaranje noćnog bara na Ibizi, no umjesto banku u Beču, Alex je odlučio opljačkati banku u selu u čijoj okolici živi njegov djed. Naravno da ništa od onoga što je Alex planirao neće ispasti onako kako je on zamislio, a ova artistička krimi drama Götza Spielmanna, koja je dogurala do nominacije za Oscara u kategoriji najboljeg filma izvan engleskog govornog područja, nudi zaista brojna iznenađenja.

Rasplest će se ova mračna, realistična priča u posve neočekivanom smjeru, a u njoj se Spielmann bavi i brojnim zanimljivim temama kao što su krivnja, osveta, vjera i iskupljenje. U jednom trenutku već ostarjeli Alexov djed, koji se jedva kreće, dementan je i gotovo stalno je sam u tipičnoj seoskoj kući koju je odlučio napustiti tek s nogama naprijed, kaže svom sinu da u gradu postaneš ili uobražen ili bitanga, a da je on očito odlučio postati bitanga. Ne može djed prijeći preko toga da je njegov unuk kriminalac, a krivnja i grižnja savjesti upotpunjeni željom za osvetom, ono je što izjeda Alexa, koji će u djedovom seoskom domaćinstvu pronaći skrovište. Ističe se ovaj film i izvandrednom fotografijom i u tipičnom europskom art-house stilu uglavnom imamo dosta duge kadrove snimljene statičnom kamerom, no ono što izdiže "Revanche" je prvenstveno maestralan scenarij u koji je Spiellman savršeno inkorporirao brojne važne teme. A usput ubacio brojna iznenađenja i preokrete koji nimalo ne utječu na uvjerljivost priče i nisu ubačeni samo kako bi se šokirala ili iznenadila publika, već štoviše, svemu daju dodatnu kvalitetu.

U kasnijoj fazi filma važnu ulogu preuzet će Susanne (Ursula Strauss), žena iz sela zaposlena u lokalnoj trgovini koja inače jedina povremeno obilazi djeda i koja već dulje vrijeme neuspješno pokušava ostati trudna s mužem policajcem. Iako je pljačka zapravo središnja točka ovog filma, "Revanche" ni izbliza nije tipični film pljačke, već je ovo više iznimna opservacijska priča o ljudskim karakterima i razlozima zašto neki ljudi rade ono što rade te je Spiellman do kraja uspio savršeno sljubiti prvoklasni triler s dubokom, potresnom ljudskom dramom o prirodi čovjeka. Odlično Spiellman kontrastira dinamiku grada i sela, uz nevjerojatan osjećaj za detalje, a i glumačke izvedbe predvođene Krischom kao Alexom su uvjerljive i autentične te "Revanche" definitivno spada pri vrh europskog filmskog stvaralaštva 21. stoljeća.