Showtime / 2018
Tiller Russell
Tiller Russell
U.S.A.
10
10

Priča ovog true crime dokumentarca toliko je nevjerojatna da sam morao "proguglati" malo o njemu da bih provjerio da li je stvarno istinit ili je riječ o nekom fake dokumentarcu i dobroj zajebanciji. I stvarno jest, istina je - malo je nedostajalo da kokainski kartel iz Kolumbije preko nekoliko hoštaplera iz Miamija od ruske vojske kupi podmornicu za prijevoz droge u Ameriku. Da, podmornice, znam da zvuči nevjerojatno i nestvarno, no provjerio sam iz nekoliko izvora, američki filmaš po imenu Tiller Russell uopće se nije zafrkavao, a tipove koje nam je predstavio u ovom filmu su stvarni. Iako izgedaju kao da su ispali iz nekog od filmova Martina Scorsesea. Još nevjerojatnije mi je da se ove priče do sada nije dokopao neki veliki filmski studio jer ovo je materijal kao stvoren za neki veliki blockbuster s Rayom Liottom i Johnnyjem Deppom u glavnim ulogama, a ovaj film fantastično prikazuje kako kriminal nema granica i bez obzira na jezične i ostale barijere ovakvi tipovi surađuju puno bolje od ostalih "grana" gospodarstva.

Priča ovdje započinje početkom 80-ih godina prošlog stoljeća u Brooklynu, gdje je ruski Židov imena Ludwig Fainberg i zvučnog nadimka Tarzan počeo raditi sitne poslove za talijansku mafiju. Ubrzo je upao u probleme i preselio u Miami, gdje je s ušteđenim novcem otvorio striptease-klub. Taj je klub vrlo brzo postao iznimno popularan, počeli su se ondje skupljati razni celebrityji poput Vanilla Icea, ali i brojni sumnjivi tipovi, Kolumbijci, Kubanci, kao i Rusi. Zanimljivo je kako je upravo Vanilla Ice Tarzana upoznao s još jednim živopisnim tipom po imenu Juan Almeida, koji se bavio preprodajom automobila i glisera, a njih dva vrlo brzo su kliknuli i počeli surađivati. Nakon raspada Sovjetskog Saveza ovaj je dvojac nanjušio priliku te su od tamo počeli švercati motore, automobile, čamce, čak i helikoptere, a nakon što su se povezali s kubanskim dilerom Tonyjem Yesterom na pamet im je pala suluda ideja da od raspale ruske armije kupe podmornicu.

Operacija Odessa prava je epska priča koja nas vodi od Miamija preko Moskve pa sve do Calija i Medellina, a podjednako zanimljiva priča onoj koju donosi ovaj film, ona je kako je on nastao. Sve je počelo kad je ugledni američki filmaš Russell, čovjek koji je producirao, napisao i režirao brojne serije, igrane filmove i dokumentarce, među kojima i hvaljeni doks "The Seven Five" slučajno čuo priču da je nekakav ruski mafijaš pokušao kupiti podmornicu. Odradio je čovjek domaću zadaću, dobro sve istražio, uvjerio se da je to istina, a problem je nastao kad je trebao doći do Tarzana, koji se u tom trenutku nalazio u zatvoru u Panami. No, muljator kakav je, Tarzan je uspio u zatvor provući mobitel i Russell se uspio dokopati njegovog broja te su dogovorili da će ga potražiti u zatvoru. Na kraju je čovjek stigao u Panamu, s tisuću dolara je potkupio zatvorske čuvare, koji su mu omogućili susret s Tarzanom. S blagoglagoljivim Tarzanom vrlo brzo se povezao, no kako je ovaj bio u zatvoru priča se nije mogla realizirati, a i brojni ruski gangsteri koji se spominju u ovom filmu bili su još živi pa su pričekali neko vrijeme da krenu s realizacijom filma. A onda je Tarzan jednog dana samo nazvao Russella i rekao mu da je vani te da mogu početi sa snimanjem. Da situacija bude zanimljivija, čovjek je pobjegao iz zatvora u Panami te je utekao do Kostarike, gdje je uhvatio brod za Kubu, preko koje je stigao do Moskve u kojoj danas živi.

Još luđa je priča kako je došao do Tonyja Yestera, tipa koji je više od 30 godina na Interpolovoj listi traženih osoba. Iako je bio siguran da neće uspjeti doći do ovog važnog protagonista, jednog je dana samo dobio poruku u kojoj je stajalo da ukoliko stvarno želi saznati što se dogodilo neka dođe na šalicu kave u Afriku. Na kraju je i Tony sudjelovao u ovom filmu te je ispričao svoju stranu ove lude, lude priče. Premijeru je ovaj film imao u ožujku 2018. godine na festivalu u Miamiju, poslije čega ga je otkupila kablovska mreža HBO, a vjerujem da bi ovo morao biti jedan od onih filmova koje nikoga ne mogu ostaviti ravnodušnim. Fantastična, uzbudljiva, nevjerojatna, potpuno nadrealna priča koja se stvarno dogodila i zato je stvar još i bolja. Jedna od onih priča za koje se kaže da su veće od života.

Recenzija je originalno objavljena na blogu GamBeeTVFilmKnjiževnost.