Amazon Prime / 2019
Douglas Mackinnon
Neil Gaiman, Terry Pratchett
UK / USA
8.5
8

Prvi roman Terry Pratchetta koji sam pročitaqo bio je “Boja Magije”, i to tokom odsluženja vojnog roka. Nije mi se preterano dopao, ne u tom trenutku, jer nisam isprva shvatio ili prihvatio Pratchettov smisao za humor. Kao ljubitelj epske fantastike smatrao sam da u tom žanru nema mesta humoru.

Vremenom sam naprotiv ukapirao da je upravo humor ponekad i jedini činioc koji modernu epsku fantastiku može učiniti podnošljivom za čitanje. Ako izuzmemo velike i stare majstore poput J.R.R.Tolikina ili Urusle Le Guin ima svega  par savremenih koje vredi ;itati a njih nema ni za prste jedne ruke. Ipak, kako moderni autori epske fantastike jednostavno vole da pišu “debele” knjige, pa mnoga od tih dela, ako se prevarite i kupite ih, poput  prvog romana  George R.R. Martina od koga sam odustao nakon stotinkak stranica, na kraju je ispadnu veoma korisna, i odlično posluže da se pritisne oblanda.

Tokom vojnog roka, imate neograničeno vreme za čitanje knjiga, jer šta ćete drugo da radite kada ste zatvoreni u prostoru ograđenom bodljikavom žicom i naoružanim stražarima nego da čitate knjige, što je ujedno i jedini koristan momenat te nepotrebne i glupe “avanture”. Tako da odmah nakon “Boja Magije” kolega mi je pozajmio “Dobra predskazanja” (Good Omens). Pored Terry Pratchetta kao autor naveden je i Neil Gaimen,  koji mi je u tom trenutku bio potpuno nepoznat.

Za razliku od prvog romana o Disksvetu, “Dobra predskazanja” su me oduševila na prvo čitanje. Upravo sam tokom čitanja te knjige shvatio da je humor i najače oružje koje pisac može imati u borbi protiv raznih ružnih, podlih, gadnih ljudskih osobina ili pak istih takvih institucija, koje svoj uticaj, svoju važnost, svoju reputaciju grade nametanjem slike o svojoj neophodnosti i nezamenljivosti u temelju razvoja društva i civilizacije. U “Dobrim predskazanjima” na udaru ove dvojice autora bila je upravo jedna od takvih institucija, religija.

Pred  ekipom koja je radila na tv adaptaciji ove knjige  bio veliki zadatak, kako preneti Pratchettov i Gaimenov suptilan osećaj za humor, na male ekrane. U prethodnim adaptacijama romana ovo dvojice autora a bilo ih je nekoliko, o Pratchettovim smo već pisali a još uvek je veoma aktuelna i veoma gledana tv serija “American Gods” rađena po istoimenom Gaimenovom romanu je to urađeno sa više ili manje uspeha.