Father John Misty - God's Favorite Customer [2018]

Father John Misty
God's Favorite Customer
Sub Pop / 2018
9.0
9

U jednom od intervuja nakon odličnog albuma Pure Comedy Josh Tillman iliti Father John Misty, izjavio je da je potpuno svestan da bez njegove muzike i stihova on je samo još jedan egositični lajavac sa bradom i brkovima. Na momenat, nakom prvog slušanja God’s Favourite Customer, njegovog četvrtog pod imenom Father John Misty, pomislio sam, konačno album koji svojim kvalitetom neće opravdati njegov egoizam i potrebu za pametovanjem.

Pesme sa albuma God’s Favourite Customer nastale su u istom periodu kada i pesme sa albuma Pure Comedy što se lako može zaključiti na osnovu opšte atmosfere koja isijava iz njih. Zato i prvo što mi je palo na pamet da je Tillmanova idejom iza ovog albuma bila - kad već imam ove pesme, daj da objavim novi album, da se ne bace.

Ovakav moj stav počeo je da se klima već nakon drugog slušanja, da bi nakon četvrtog u potpunosti bio porušen. Kao što sam rekao Pure Comedy je odličan album, ali verovatno mnogima nije i neće odgovarati, jer u neku ruku je bio muzički manifesto samog Tillmana u kome je on otvorio dušu i bez dlake na jeziku opleo po svemu što ga nervira i tišti u modernom društvu. Kao takav je veoma vredan jer nije ostalo mnogo muzičara koji su spremni sa tako otvoreno i iskreno da govori o svojim manama ali i da prstom upire u ono što svi mi ne želimo da vidimo kod sebe.

Slušajući pažljivo sva četiri albuma može se primetiti da Tillman koristi određene paterne u komponovanju pesama, stvaranju melodija i harmonija. Na onom bazičnom nivou nije se mnogo menjalo od albuma „Fear Fun“. Ono što se menjalo i u čemu je on veoma napredovao su aranžmani. Tillman je svakim albumom svoje pesme obogaćivao dodatnim muzičkim slojevima koje se savršeno komponovao u celinu.

To se da primetiti još od prve stvari „Hangaout at the Gallows“. Ova pesma kao i većina pesama sa God’s Favourite Customer, zahteva vreme kako bi ste spazili sve detalje i muzičke ornamente, kojima su pesme sa svakim novim albumom sve bogatije. I tu je upravo došla do izražaja Tillmanova produkcija.

Tillman je očigledno dosta toga naučio od muzičkog maga kakav je  Jonathan Wilson. Wilson je bio glavni producent uz TIlmanovu pomoć na prethodna tri Father John Misty albuma. Wilson je zbog rada na svom odličnom ovogodišnjem albumu Rare  Birds ali i drugih obaveza nije bio dostupan za produciranje ovog albuma pa je Tillman ovog puta preuzeo palicu i uz pomoć Jonathana Radoa iz benda Foxygen, napravio odličan posao.

A to je kada imate ovoliko mnogo detalja veoma teško, pa ipak,  Tillman je uspeo da svaki od tih momenata podvuče i izbaci u prvi plan kada treba, tako da imamo klavirske melodije koje se pretapaju u gudače ili gitarska sola, pri čemu je boja gitare još jedan veoma živopisan deo mozaika. Preko ovih slojeva baš u pravom momentu zablesne odlična bas linija, saksofon, harmonika, glokenšpil, melotron, vurlicer... a kao finalna glazura je odličan Tillmanov vokal, kao jedan od najupečatljivijih instumenata u orkestru.

Ja, lično nikada nisam voleo spore pesme, one su meni ranije bile sinonim za nešto što bi pevao Michael Bolton, što mi je najčešće izazivalo mučninu. Upravo su Tillman i gore pomenuti Wilson, svojom produkcijom i kreativnošću promenili moje mišljenje o ovakvoj vrsti muzike.

God’s Favourite Customer na neki način možemo posmatrati kao i svojevrsan presek dosadašnje karijere. Povremeno se provlače kritike društva, politike i religije kao na prehodnom albumu Pure Comedy, zatim imamo i komične momente poput „Mr. Tillman“ ili „Date Night“ koje odišu atmosferom prvog albuma Fear Fun.

Ali, ponajviše, pesme možda pripadaju periodu drugog albuma „I Love You, Honeybear“ jer je ljubav, kao opšte prisutni koncept ili specifično, njegova osećenja prema supruzi, glavna tema većine pesama poput „Please, Don’t Die”, “God’s Favorite Customer” ili “The Songwriter”. Sve jedno da li govori o politici, društvu ili ljubavi, Tillman, kao i na prethodnim albumima,  prilazi sa ogromnom dozom iskrenosti i u potpunosti ogoli svoje emocije, što slušaoci očigledno prepoznaju i umeju da cene.

Pesme sa God’s Favourite Customer traže vremena kako bi vam prirasle za srce, uvukle u sve pore i dospele u najudaljenije i najskrivenije predele vašeg uma, Ako to dozovolite uživaćete u još jednom odličnom albumu jednog od najzanimljivijih pop muzičara i umetnika današnjice.