Sezona 1
FX / 2024
Frederick E.O. Toye, Jonathan van Tulleken
James Clavell, Maegan Houang
USA / Japan
Engleski, Japanski

Negde u ranoj osnovnoj školi, na prvom tv programu, od ona dva koja smo imali, emitovala se tv serija „Shogun“ sa Richardom Chamberlain-om i velikim Toshiro Mifune-om u glavnim ulogama. To je bio i moj prvi dodir sa srednjevekovnim Japanom, i pored sve brualnosti, bio sam opčinjen kulturom. Tokom godina došle su knjige o istoriji Japana, filmovi Akira Kurosawe, video igre „Total War: Shogun“, prvi i drugi deo.

Pomenuta tv serija „Shogun“ snimljena je po romanu Jamesa Clavella, koji je ujedno bio i producent ove serije. Clavell je napisao i šest romana, uglavnom istorijske fikcije, i najčešće smeštene na daleki istok. Prvi roman mu je pak bio „King Rat“ po kome je snimljen i film, i u kome je Clavell opisao period proveden u japanskom zarobljeništvu tokom drugog svetskog rata.  Clavell je takođe bio i veoma dobar scenarista i producent. „The Great Escape“ (1963) je radjen po njegovom scenariju, zatim „The Fly“ (1957), mada svi mnogo bolje znaju rimejk ovog  filma iz 1986.godine, „To Sir, with Love“  (1967) i još nekoliko veoma zapaženih filmova tog perioda.

Nakon gotovo tri decenije, „Shogun“ iz 80ih, ostao je samo daleka bleda uspomena, tako da je ovogodišnja tv serija „Shogun“ delovala kao da sve to gledam po prvi put. Sećam se ja nekih upečatljivih scena, poput one sa kuvanjem ljudi, ali sve ostalo je vremenom izbledelo. „Shogun“ iz 2024. godine  je delo Rachel Condo i Justina Marksa i bazirana je na pomenutom romanu. Serija nas vodi u Japan u XVI vek, posada engleskog broda po prvi put pristaje na obale Japana, dalekog i misterioznog carstva, čiju su lokaciju portugalci ljubomorno čuvali od ostalih evropljana. Serija oslikava sudar dva potpuno različita sveta kroz likove dva čoveka, mornara Johna Blackthorne-a(Cosmo Jarvis) i japanskog lorda Yoshii Toranage (Hiroyuki Sanada).

Lik Blackthorne-a je zasnovan na istorijskoj ličnosti, moreplovcu Williamu Adamsu, koji jeste prvi doplovio do japana i čak postao samuraj u službi Tokugawe Ieyasua, jednog od najmoćnijih šoguna u istoriji Japana, na kome je i zasnovan lik Toranage.