Bryan Rowland
George Dewey, Maxine Hughes, Rob McElhenney, Ryan Reynolds
UK / USA
Engleski, Velški
9.0
9

Većina ljudi na svetu se zagreje za fudbal, od malih nogu, pre svega igrajući ga, ili gledajući velike igrače i velike utakmice. Za mene lično put je bio potpuno drugačiji. Iako najranije sećanje na fudbalsku utkamicu ide do svetskog prvenstva u Španiji 1982. godine i utakmice Brazil – Škotska. Za razliku od verovatno velike većine ja sam navijao za Škotsku, i to nije imalo nikakve veze sa samom utakmicom koju je Škotska izgubila.  Delom prizor njihovih navijača, sa gajdama i kiltovima koji marširaju na putu ka  stadionu nausprot brazilskih navijača koji su meni, u tim godinama, delovali kao razularena, varvarska gomila, a još većim delom moje veliko interesovanje za britansku kulturu, što je pak pretpostavljam dolazilo od romana Waltera Scotta, arhajične vizije moćnih vitezova okruglog stola stvorene starim avanturističkim filmovima iz srednjevekovne Engleske.

U kasnijim godinama, moje interesovanje za fudbal uglavnom je dolazilo iz činjenice da ja ovaj sport upravo nastao u Britaniji i da je jedan od bitnih stubova njihove tradicije i ponajviše zajednice. Sasvim pristojno poznavanje engleskog fudbalskog sistema, od onog najvišeg nivoa pa sve do 5 ili 6 lige naravno dolazi od godina igranja video igara, prvo „Championship Manager“ a zatim i „Football Manager“. Obično bih uzeo neki klub iz poslednje lige pa krenuo sa njim na gore, na taj način upoznate sve klubove, gomilu igrača koje klasičnom ljubitelju fudbala uvek prodju ispod radara.

Kada se pre dve godine pojavila vest da su dva veoma poznata holivudska glumca, tačnije jedan je veoma poznat Ryan Raynolds, a drugi, Rob McElhenny je poznat onako, više ljubiteljima tv serija, jer je on jedan od autora i glavnih glumaca u tv serijama „It’s Always Sunny in Philadelphia“ i „Mythic Quest“, kupili petoligaški fudbalski klub u Velikoj Britnaniji, privuklo je pažnju svetske javnosti jedino zbog imena pomenute dvojice, a ne zbog samog tima.

Moram da priznam da sam i sam bio iznenađen izborom. Jasno je da njih dvojica, ma koliko novca imali, nemaju ni blizu da finasiraju klub iz prvih par engleskih liga.  Radi se o klubu Wrexham AFC, iz grada Wrexhama u Velsu, ne u Engleskoj.

Ali zašto baš Wrexham AFC, od recimo 48 klubova u četvrtoj i petoj ligi, za koje bi realno imali novca da održavaju?

Svakom ko malo poznaje engleski fudbal, ali onaj po dubini, ne samo premijer ligu, poznato mu je ime Wrexham AFC kao i reputacija tog fudbalskog tima. Kao prvo Wrexham AFC je pored klubova Cardiff, Swansea, i Newport County, jedan od četiri velška kluba, koji se takmiče u profesionalnim ligama engleskog piramidalnog sistema, znači u prvih pet liga. Vels takođe iam svoju fudbalsku ligu ali ona je polu profesionalna. Wrexham AFC je osnovan 1864. godine, i treći je najstariji profesionalni fudbalski klub na svetu. Njihov stadion Racecourse Ground je najstariji internacionalni stadion, na kome se još uvek igraju internacionalne utakmice.

Wrexham AFC je klub sa velikom istorijom, možda ne tako velikom poput nekih premijer ligaša, ali svakako mnogo značajnijom od njegove trenutne pozicije u petoj ligi, najniže u njihovoj istoriji, tokom koje su uglavnom boravili u drugoj ili trećoj ligi. A na gore postavljeno pitanje, zašto baš Wrexham AFC, postalo je malo jasnije kada se pojavila vest i počelo emitovanje dokumentarne serije „Welcome to Wrexham“.

Wrexham AFC, mali klub sa dugom istorijom i pristojnom reputacijom, upravo je najbolji junak za jednu romantičnu fudbalsku priču o proboju i uspehu malog kluba. Da budemo iskreni, sličan takav uspeh već su napravili njihovi zemljaci Swansea, ali o njihovom uspehu nije bilo tv serije, već samo jedan pristojni dokumentarni film.