The Russians Are Coming the Russians Are Coming
United Artists / 1966
Norman Jewison
Nathaniel Benchley, William Rose
7.5
7

U prvoj polovici šezdesetih hladnoratovska napetost doživjela je vrhunac. Malo je nedostajalo da kubanska kriza preraste u nuklearni rat, SSSR s jedne i SAD s druge strane stalno su sudjelovale u nekim ratovima i konfliktima, ali neizravno, već podržavajući neku od zaraćenih strana. Činilo se da je otvoreni sukob dviju supersila neminovan, no srećom pa smo uspjeli proći bez toga. Te hladnoratovske opasnosti vjerojatno je najbolje parodirao i satirizirao Kubrick u svom remek-djelu "Dr. Strangelove", a te u stvarnosti i ne baš ugodne trenutke odlučio je parodirati i Kanađanin Norman Jewison. Godinu ranije on se proslavio depresijskom dramom "Cincinnati Kid" sa Steveom McQueenom, a u sljedećih dvadesetak godina prometnuo se Jewison u jednog od vodećih holivudskih režisera.

Imao je on ukupno sedam nominacija za Oscara, od čega tri za najboljeg režisera (In the Heat of the Night, Fiddler on the Roof, Moonstruck) i četiri puta za najbolji film pošto je ujedno bio i producent svih svojih filmova. Prvu nominaciju za najbolji film zaslužio je upravo za ovu ratnu komediju / parodiju / satiru, koja je sveukupno imala četiri nominacije. Za montažu je tako bio nominiran Hal Ashby, kasnije također ugledni režiser (Harold and Maude, The Last Detail, Coming Home, Being There) koji je sljedeće godine dobio jedinog Oscara za montažu "In the Heat of the Night". Za adaptirani scenarij bio je nominiran William Rose koji je također sljedeće godine dobio jedinog Oscara za "Pogodi tko dolazi na večeru", dok je Alan Arkin nominiran za glavnog glumca, no on je na jedinog Oscara morao pričekati još 40 godina i ulogu djeda u kultnoj komediji "Little Miss Sunshine".

Arkin je zapovjednik sovjetske podmornice koja se nasukala na obali fikcionalnog otoka Gloucestera smještenog negdje u Novoj Engleskoj. Kako bi se izbjegle međunarodni incident i tenzije, posada će se inkognito zaputiti na obalu u potragu za motorom koji bi ih izgurao prema pučini, a stići će oni do kuće u kojoj je s obitelji na odmoru pisac Walt Whittaker (komičar Carl Reiner koji je osvojio čak 11 nagrada Emmy) sa ženom Elspeth (Eva Marie Saint), devetogodišnjim sinom i kćeri. Vijesti o tome da sovjeti planiraju invaziju na ovaj inače mirni, tipični američki otočić izazvat će vrlo brzo potpuni kaos i paniku među lokalnim stanovništvom.

Iako sovjetski podmorničari zapravo i nemaju nikakve planove koji podrazumijevaju invaziju i ratna djelovanje, pretvorit će se to u pravu komediju zabune. Lokalci će se krenuti naoružavati i organizirati u lokalne milicije, doći će i do međusobnih trzavica i svađa, a od u teoriji nimalo smiješne i ugodne situacije, uspio je Jewison snimiti duhovit, zabavan, antiratni film. Trebalo je imati dosta hrabrosti na vrhuncu Hladnog rata snimiti zapravo takav film u kojem sovjeti zapravo i nisu prikazani kao klasični negativci, a iako danas "The Russians are Coming, the Russians are Coming" možda i djeluje pomalo arhaično, očita je bila Jewisonova intencija prikazati da bi Amerikanci i Rusi, kad bi to htjeli, mogli živjeti zajedno u miru i da se zapravo uopće toliko i ne razlikuju.