AMC + / Rolling Cactus Inc./2022
Chris Eyre, Sanford Bookstaver,
Razelle Benally, Maya Rose Dittloff, Billy Luther, Tony Hillerman
Engleski, Navaho
8.5
8

Socijalno političku scenu u prethodnoj deceniji, jednim dobrim delom je obeležio pokret Black Lives Matter.  Rasizam je veoma težak problem, ne samo u SAD već u celom svetu, i pripadnici afroameričke populacije su imali sva prava da se bune zbog njihovog i dalje teškog statusa, ali, nekom ko posmatra sa strane, deluje da su pripadnici afroameričke populacije pokretom BLM prisvojili svu pažnju pa i bol potlačenih rasa u SAD, pa i u svetu.

Ko je koliko propatio ne može se jednostavno izmeriti, ali posmatrajući istoriju, poptuno je jasno da je domorodačko stanovništvo američkog kontinenta, od Aljaske do Ognjene zemlje itekako propatilo od strane evropskih kolonizatora. Indijanci, (izraz koji se na ovim prostorima koristi, za starosedeoce Amerike, koji je u SAD politički nekorektan, ipak nema istu konotaciju u velikom delu ostatka sveta), je narod koji je izložen konstantnoj rasnoj diskriminaciji, svim mogućim formama nepravde, decenijskom lošem marketingu koji je o jednom ponosnom i poštovanja vrednom narodu slikao veoma lošu sliku i na kraju strašnom sistemskom genocidu. I sve ovo se i dalje dešava kako u SAD i Kanadi, (mada u poslednje vreme establišment pomenutih država se veoma trudi da prikaže jednu potpuno drugu sliku), a još gore u Centralnoj i Južnoj Americi gde je tlačenje indogenog stanovništva od strane potomaka evropskih kolonizatora potpuno otvoreno.

Nasilje poput onog nad afromaeričkim stanovništvom u SAD, je svakodnevno i nad indijanskim stanovništvom, život u getu ponekad izgleda kao prolećni dan u odnosu na život u rezervatu. Ali da ne bi dužili o socio-političkom položaju Indijanaca na tlu Severne Amerike, ko želi, veoma lako se može informisati preko interneta, ono što se može saznati deluje potpuno šokantni i neverovatno, posebno kad se pomisli da su se takvi okrutni zločini i loš tretman pripadnika indijanskih naroda dešavali do nedavno a mnogo toga i dalje traje. Pa opet pored svog tog zla koji pripadnici ovog naroda trpe, nisam primetio da se tokom BLM protesta bacilo dovoljno svetla na njihovu muku. I odmah moram da se ogradim, možda je nečega  i bilo, osim onog protesta u Standing Rocku, ali ja to nisam primetio u medijima.

Ono što se pak može primetiti poslednjih godina je da imamo u ponudi tv serije koje se upravo bave životom indijanaca u modernom periodu u SAD i Kanadi. Možda je to sa jedne strane i pozitivan pomak, dok sa druge strane može delovati kao još jedan licemeran potez establišemnta ili filmske industrije, ponajviše jer su naprasno svi oni razvili savest i dobili želju da pomognu manjinama, koje su tamanili do pre par decenija. O jednoj takvoj „Reservation Dogs“ već ste mogli čitati na strancama ovog magazina, a tu je još i simpatična komedija „Rutherford Hills“, zatim kanadska krimi serija „Tribal“.

Ove godine smo upravo mgli da gledamo odličnu prvu sezonu najambicioznijeg projekta krimi misterije „Dark Winds“, iza koga gotovo u poptunosti stoje pripadnici raznih indijanskih plemena. Počev od režisera Chrisa Eyrea i Sanforda Bookstavera, pa scenarista, filmskih tehničkih timova, producenata i naravno glumaca. su pripadnici raznih indijanski plemena.

Pa ipak incijalna kapisla za početak ovog projekta krenula je od veoma poznatog glumca Zahna McClarnona, ako nekog zbunjuje njegovo prezime, otac mu je irskog porekla a majka j pripadnica Lakota nacije. McClarnon, se bavi glumom preko 30 godina, imao je niz zapaženih uloga, u blockbaster serijama poput „Fargo“, „Westworld“  ili odličnom neowesternu „Longmire“, i gomilu drugih. McClarnon je još od 90ih imao ideju da ekranizuje tv seriju po romanima Tony Hillermana, američkog pisca krimi romana, koji se dešavaju u navaho rezervatu. McClarnon je u projekat ukljućio George R. R. Martina, koji je bio prijatelj pomenutog Hillermana i Roberta Redforda, koji je još 1986. godine otkupio prava na ekranizaciju Hillermanovih romana. Postoji jedna zanimljivost sa početka ovog milenijuma, scenario baziran na ovim romanima već je bio ponuđen holivuskim studijima, koji su bili veoma zaniteresovani ali samo ako se u poptunosti izbace delovi sa indijancima. Redford na to nikako nije pristajao i čekao je trenutak da se knjige ekranizuju onako kako treba ili nikako, posebno što je to bila i Hillermanova želja, koji, iako vuče korene od nemačkih doseljenika, odrastao je u gradiću u Oklahomi, u kome je većina stanovništva pripadnici Potawatomi nacije.