Céline Sciamma
Céline Sciamma
France
French
10
10

Film je umetnost sačinjena od simbličnih i diskretnih scenskih delova savršeno uklopljenih u jedinstvenu, veću i širu celinu, koji zajedno tvore kolektivnu memorabiliju univerzalnog doživljaja, a nešto tako uspeva autorki Selin Sjami (Céline Sciamma) po drugi, uzastopni put, te nakon odličnog Portrait of a Lady on Fire, ona stvara delo zvano Petite Maman, upečatljiviji film od svog prethodnika.

Građen u još klaustrofobičnijem univerzumu od svog prethodnika, Petite Maman, oslonjen na samo nekoliko likova, uspeva da nam prezentuje suptilnu i diskretnu fantaziju o praštanju, razumevanju, odrastanju, rečnikom tako stranim, praktično s one strane realnosti, a tako zajedničkim, da fantazija Selin Sjame odista suštinski pogađa sineastičku notu umetničke genijalnosti, koja se ogleda u sklapanju mozaika od sitnih, prepoznatljivih i istančanih delova kolektivne svesti i podsvesti.

Petite Maman počinje opraštanjem male Neli od svoje bake, gde zatičemo nju i njenu majku kako sakupljaju parčiće bakinog života iz smešataja za starije, uključujuću njen štap, koji nas vodi u nastavak priče, gde se sumiranje bakinog života nastavlja u kući na selu, koju mala Neli posećuje sa ocem i majkom... već u sledećem trenutku majka nestaje u valova priče o kućici od krošnja drveća, koja joj je služila kao sklonište od nevremena, ali i hram za kontemplaciju i igru.

Neli potom u šumi sreće devojčicu Marion, sa kojom zajednički gradi kućicu od pruća, a za koju se u nastavku ispostavlja da je zapravo njena majka... njihovo prijateljstvo osnova je fabule i težišni kamen ove simbolične fantazije.

Ali, kao i uvek na dobrom filmu nije važno ono o ’čemu je’, već ’kako je’ autorka praktično izvrnula narativ i uspela da svoju viziju pretoči u eklatantnu studiju o dva paralena svetaova koji egzistiraju u različitim vremenskim epohama, a dopunjuju je sa na način da jedan drugog ne ugrožavaju, već savršeno korespondiraju u dečijem univerzumu mašte i igre, a taj dečiji univerzum deo je zajedničkog kolektivnog, i tu sineastičku viziju Selin Sjama je u Petite Maman dovela do perfekcije.