Valdimar Jóhannsson
Sjón, Valdimar Jóhannsson
Iceland, Sweden, Poland
Icelandic
7
7

Na prvu bi možda rekli da je "Lamb" režirao Leos Carax, međutim, nije, a takođe nije ni Julia Ducournau. Režirao ga je islandski reditelj Valdimar Jóhannsson i to mu je prvi dugometražni film, pre toga je snimio samo "Harmsaga" iz 2008. godine, koji je bio kratkometražni. No, Jóhannsson iako nije Leos Carax, kao da je zanat učio od njega, pa tako ovaj put nemamo dete-lutku kao u "Annette", nego nešto još bizarnije - dete-jagnje, odnosno pola dete-pola jagnje. Nakon premijere na filmskom festivalu u Kanu 2021. gde je osvojio nagradu za originalnost u programu Un Certain Regard, film je objavljen na Islandu 24. septembra. Izabran je kao islandski kandidat za najbolji međunarodni igrani film na 94. dodeli Oskara.

Maria (Noomi Rapace) i Ingvar (Hilmir Snær Guðnason) su mladi bračni par koji živi na farmi u udaljenom delu Islanda i uzgajaju nekoliko desetina ovaca, koje žive u štali nedaleko od njihove udobne i ležerne male seoske kuće. Njihovi radni dani uključuju vožnju traktora, vođenje ovaca kroz lepotu ovog prostora, donošenje sena za ovce da jedu, pripremanje obroka, pomoć ovcama pri porođaju, obeležavanje i evidentiranje novopridošlih. Međutim, njihovu redovnu rutinu remeti lavež njihovog psa u blizini štale: par ulazi da vidi šta se dešava sa ovcama i, začuđeni, primećuju da se jedna ovca porodila bez pomoći. Uzimajući novorođenče u naručje, Maria ga nosi u seosku kuću, gde, umotano u ćebe, živi u metalnoj kadi. Hrane ga mlekom na flašicu za bebe i odgajaju u kući, dovlačeći krevetac iz skladišta u prostor pored sopstvenog kreveta, gde će jagnje živeti. Otkud ovaj krevetac? Da li oni to nama govore da su imali dete?

Maria i Ingvar su u prošlosti dobili dete, ali im je ćerka Ada umrla odmah nakon porođaja, pa nam je jasno da im je ovo novorođenče bukvalno zamena za dete koje su toliko želeli, čak mu daju i ime Ada. Međutim, ovo nije obično jagnje, nego nadrealno stvorenje, ali neće im to puno smetati i prihvatiće ga kao svoje dete. No, zato će smetati mami-ovci, koja nije baš presrećna što joj je oduzeto njeno voljeno jagnje. Biće to samo jedan u nizu problema za Mariju i Ingvara koji sada izgledaju tako zdravi, tako srećni... Konačno im se želja ostvarila i dobili su dete, iako je jasno da nije dete, ali koga briga.

Za film koji se bavi tako teškim temama, postoji iznenađujuća količina humora. Dodajte izgled natprirodnog bića i "Lamb" se brzo pretvara u modernu bajku. Prilično sporog tempa, film se dotiče nekih važnih tema poput izolacije, tuge, roditeljstva i još mnogo toga. Mi kao publika znamo da je radost koju par doživljava ona koja neće dugo potrajati. Dok Maria i Ingvar počinju da grade svoj novi život s jagnjetom koje zovu Ada, prekida ih iznenadni dolazak Ingvarovog brata, Pétura (Björn Hlynur Haraldsson), koji je crna ovca u familiji i propali muzičar. Njegov dolazak će Mariji i Ingvaru samo otežati život koji, čini se, konačno ima smisla. A zatim će se sve pretvoriti u potpunu ludoriju.

Pétur ima važnu funkciju u filmu. On je bukvalno glas publike, odnosno nas koji imamo isto pitanje koje će im on postaviti u jednom trenutku. Do njegovog dolaska, Maria i Ingvar kao da su živeli izvan realnosti, svi srećni i zadovoljni prvi put posle mnogo godina. Ali onda Pétur pokušava da ih dozove pameti sa pitanjem: „Šta je ovo jebote?“ I to je pošteno pitanje. Opet, zbog njihove tragične pozadine možemo delimično razumeti zašto rade to što rade, u početku su njihovi postupci čak i sasvim normalni.

Noomi Rapace, poznata po apsolutnoj posvećenosti svakoj ulozi, daje još jedan dobar nastup, ali ne treba zanemariti ni sporedne uloge, odnosno ovce koje dodaju emotivni sloj priči. Tokom većeg dela filma, ono što najviše čujemo je pozadinska buka od blejanja ovaca ili vetra koji duva dolinom u kojoj par živi. Štaviše, likovi više govore kroz svoje postupke nego kroz ograničene dijaloge, jer retko direktno izjavljuju šta rade ili šta misle. Okruženje i ukupna estetika svakako ulaze u prednosti filma. Radnja ove priče odvija se u dolini u islandskim planinama, a veliki deo pejzaža je spektakularan. Bez obzira u kojim se pravcima "Lamb" kreće , on je prosto vezan za majčinstvo i majku prirodu. "Majka" je ovde ključna reč i svi putevi na kraju vode do nje.

"Lamb" je zaista originalan film, sa nekoliko sjajnih trenutaka. Reditelj Valdimar Jóhannsson nam govori da je ovo tek početak i da možemo računati na njega u budućnosti. Ipak, definitivno ovo nije film za svakoga: jedni će ga ceniti, pa čak i više puta gledati, dok će ga drugi u startu odbaciti i nazvati "budalaštinom". Prava istina leži negde između. "Lamb" niti je loš, niti je za desetku. Ali takav kakav jeste, to je moćan portret porodice koja pokušava da pronađe svoj mir i sreću u haotičnom svetu. Sa zadivljujućom kinematografijom Elija Arensona koji hvata hladnu prirodu islandskog sela i izuzetnim glumačkim performansama, "Lamb" je sasvim solidan film.

Recenzija je originalno objavljena na blogu The Film Master.