Alexandre Moratto
Thayná Mantesso, Alexandre Moratto
Brazil
Portugese
9
9

Brazilsko-američki reditelj Alexandre Moratto je, može se reći, majstor ovog žanra, doduše, snimio je samo jedan dugometražni film pre ovoga, i to kakav! Sa svojim prvim dugometražnim filmom "Socrates" (2018), Moratto je pokazao da siromaštvo u Brazilu i te kako dobro razume i poznaje. I ovde je siromaštvo takođe tema, ali najviše od svega je - ispitivanje trgovine ljudima. Još jedan razlog zašto je "7 Prisoners" (7 Prisioneiros) tako moćan je zato što je jedan od producenata Fernando Meirelles, poznat po remek-delu "City of God" (2002) - četiri nominacije za Oskara. Tu je i Ramin Bahrani (The White Tiger), još jedan od producenata, a dvojica filmaša su se u svojim filmovima bavili gotovo istim stvarima i na sličan način. "7 Prisoners" je premijerno prikazan na 78. Međunarodnom filmskom festivalu u Veneciji, gde je dobio nagradu Sorriso Diverso Venezia za najbolji film na stranom jeziku, a na Netflixu je dostupan od novembra.

U ruralnom delu Brazila u brdima nalazi se skromna kuća sa limenim krovom. Dečak obavlja sitne poslove oko kuće, a njegova koža boje kestena blista pod vrelim suncem. Njegova porodica - majka i sestre ga obožavaju i spremaju mu poslednji obrok pre nego što krene na put. Njegova majka naporno radi da bi ih prehranila, a troškovi života su previsoki, svi se muče. Kasnije tog dana, dečak će napustiti svoj tihi dom i krenuti na put. Zajedno sa još trojicom dečaka radiće u prodavnici metala odnosno na smetlištu. Poslaće novac kući svojim porodicama i, kada dovoljno zarade, vratiće se i pokušaće da ostvare svoje snove. Ili tako bar oni veruju. A od toga ne samo da neće biti ništa, već će se naći u bezizlaznoj situaciji. Prevareni su, prodati i bespomoćni.

Dečaci - Samuel (Bruno Rocha), Ezequiel (Vitor Julian), Isaque (Lucas Oranmian) i Mateus-glavni protagonista (Christian Malheiros) - stižu u Sao Paulo puni energije i entuzijazma. Kada stignu u prodavnicu metala upoznaju se sa njihovim novim šefom, Lucom (Rodrigo Santoro), mršavim, bradatim belcem. On dočekuje svoje nove zaposlene, pokazuje im okolo šta im je zadatak, uči ih kako da rade oko bakra i kako da sortiraju metal. Od njih se očekuje da rade brzo i efikasno, a spavaju na tvrdim dušecima u sobi sa dva kreveta na sprat. Luca ne pominje platu, a kada Mateus hrabro pita za ugovore, ne dobija pozitivan odgovor. Dečaci ubrzo saznaju da rade na otplati duga. Luca i njegov pomoćnik im oduzimaju telefone, tuku ih, i prete da će im ubiti porodice.

Pod nadzorom bezosećajnog vlasnika Luce, prodavnica više liči na zatvor (velika gvozdena kapija, bodljikava žica, rešetke na vratima...), a oni su prisiljeni da rade dok ne vrate „dugove“. U pokušaju da izađe na slobodu, Mateus smišlja plan: on počinje da impresionira Lucu svojom radnom etikom i sposobnošću da sledi naređenja, što ga prirodno dovodi u sukob sa svojim kolegama zatvorenicima. Ali kako Mateus počinje da postaje Lucina desna ruka, ubrzo se suočava sa izborima koji ga mogu pretvoriti iz žrtve u agresora. Luca nema nameru da im plati. On namerava da zadrži dečake u zatočeništvu, natera ih da sortiraju vredne metale koji dolaze na otpad, a ako se ne povinuju, Luca će poslati korumpirane policajce da „posete” porodice od dečaka. Saznajemo da većina njih ne zna da čita, jedan ne zna ni svoje godine, drugi ne planira da se vrati u rodni grad, a treći nikada ranije nije spavao na krevetu. Ali najmučniji detalj je kada Lucini pomoćnici govore da nema nikoga ko će im pomoći. Komšije neće da intervenišu, a policija nije od velike pomoći. "7 Prisoners" kao da pita publiku: „Koliko biste daleko otišli da spasite sebe“?

Čini se da policija, drugi vlasnici, pa čak i komšije, rade za Lucu ili imaju dogovor sa njim. Santoro je izuzetno impresivan kao okrutni „šef“ Luca, koji je nemilosrdan i očigledno uživa u mučenju drugih. To je zastrašujuća predstava, međutim, kako Moratto i Santoro polako ljušte Lucine slojeve, shvatamo da je on više od običnog jednodimenzionalnog negativca. Luca je takođe samo pion u ovoj igri. On može imati dominaciju nad ovim mladićima, ali je podjednako prepušten na milost i nemilost gospodara koji imaju moć nad njim. Luca je verovatno u prošlosti bio baš kao Mateus, ali se popeo jedan nivo više. Ostaje da se vidi da li je to Mateusovo konačno odredište, ali ovo je svakako put kojim nikada nije želeo da ide.