Anders Thomas Jensen
Nikolaj Arcel, Anders Thomas Jensen
Denmark
Danish
8
8

Vjerojatno nikoga neće previše iznenaditi činjenica da je u dva najgledanija danska filma u tamošnjim kinima u zadnjih godinu dana glavne uloge igrao Mads Mikkelsen. Jedan od tih filmova je, naravno, Vinterbergov "Another Round" koji je u međuvremenu ovjenčan brojnim nagradama, a drugi scenaristički i redateljski potpisuje još jedna danska filmska legenda - Anders Thomas Jensen. Nakon što se još 2000. godine kao mladi filmaš predstavio kultnom akcijskom krimi komedijom "Flickering Lights", Jensen je u sljedećih nekoliko godina nanizao još dva zanimljiva filma koji su odisali originalnim crnim humorom, "Green Butchers" i "Adam's Apples". Potom se čovjek više posvetio pisanju scenarija za druge režisere (In a Better World, Brothers, After the Wedding) i snimio tek jedan osrednji film (Men & Chicken), a sada se konačno vratio u velikom stilu.

"Riders of Justice" je fina kombinacija crne komedije i akcijskog krimića u kojoj se ponovno u glavnim ulogama pojavljuje dvojac koji je nastupao u svim Jensenovim dosadašnjim filmovima. Uz neizbježnog Mikkelsena tu je Nikolaj Lie Kaas (najpoznatiji po ulozi inspektora Carla Mocka u serijalu krimića o zaboravljenim slučajevima), a i ovo je jedan od onih filmova koji odišu tipičnim mračnim skandinavskim humorom. Netko je fino napisao da je Jensen usavršio umijeće izazvati kod gledatelja glasan smijeh, a već nekoliko trenutaka kasnije dovesti ga do toga da mu je neugodno što se smijao. Upravi takvi su "Jahači pravde", film koji pokazuje kako naizgled bezazleni incidenti i događaji mogu imati ogroman značaj za budućnost bezbroj ljudi. Tako će krađa bicikla za djevojčicu u Estoniji izazvati gotovo pravi pakao na zemlji u Danskoj, a taj domino efekt zahvatit će mnoge. Ponajviše profesionalnog vojnika, pravog komandosa Markusa (Mikkelsen), koji će se iz Iraka ili Afganistana vratiti kući nakon nesreće u kojoj će poginuti njegova žena, a on će ostati sam s kćeri tinejdžericom.

Marcusova žena stradala je u slijetanju vlaka koji će policija proglasiti najobičnijom nesrećom, no ubrzo će u Marcusov život ući tip koji je uvjeren da to nije bila nesreća. Taj tip je Otto (Kaas), statističar i analitičar, nevjerojatno inteligentan, ali introvertan tip koji je i sam bio u istom vlaku te je pukim čudom preživio nesreću. Kad Otto shvati da je među poginulima u nesreći bio i član kriminalne organizacije koji je trebao postati pokajnik i cinkati istražiteljima cijelu bandu, on će postati uvjeren da nesreća nije mogla biti slučajnost. Prema njegovim statističkim izračunima i analizama, bio je to napad na vlak koji je zataškan, a Otto i njegovi ekscentrični prijatelji, marginalci i društveni izopćenici, potpuni frikovi, a ujedno genijalci, Lennart (Lars Bygman) i Ementhaler (Nicolas Bro), sa svojim zaključcima doći će bijesnom, ogorčenom komandosu koji je, ispostavit će se, pravi stroj za ubijanje.

Kad krene akcija, najjednostavnije bi se "Riders of Justice" na prvu opisao kao gotovo idiotsku, bizarnu verziju "Oceanovih 11", no vrlo brzo shvatit ćemo da je to film koji skriva bezbrojna iznenađenja. Baš iznenađenja jedan su od najjačih aduta ove moćne priče jer gotovo da nema scene ovdje u kojoj nas ne čeka neko iznenađenje i nešto neočekivano. No, ispod površine "Riders of Justice" zapravo skriva priču o ljudima koji pokušavaju pronaći neki smisao u životima koji se, za svakog od njih na svoj način, nije razvio onako kako su planirali i nadali se. Mikkelsen je opet sjajan sa svojim prigušenim, standardno neekspresivnim i misterioznim nastupom u ulozi tipa koji je traumu pokušao toliko duboko potisnuti u sebe da je ona jednostavno morala eksplodirati u nevjerojatnoj količini bijesa i želji za osvetu. I ostatak ekipe je sjajno pogođen za svoje uloge, a Jensen po običaju i u ovom filmu izvanredno kombinira (crnu) komediju i dramu.