Billie
Altitude Film Entertainment, Concord, New Black Films
James Erskine
James Erskine
9.0
9

Bili Holidej (Billie Holliday) je jedan od najprepoznatljivijih jazz brendova i tokom godina bilo je puno dokumantarnih filmova na temu njene karijere i života, ali sa filmom Billie Džejmsa Erskina (James Erskine) šira javnost ima priliku da čuje i intervjue, koje na svom audio rekorderu usnimila Linda Lipnek (Linda Lipnack Kuehl), mlada novinarka tragično nastradala krajem sedamdesetih godina.

Audio kasete Linde Lipnek su praktično pale u zaborav nakon njene kontroverzne smrti krajem sedamdesetih godina i kao da je postojao neki veo sujeverja nad njenim radom sve do današnjih dana kada su Erskin i njegov tim bacili svetlost na učinak mlade novinarke, koja se drznula da prodre u živote umetnika, ali i čudnih ljudi koji su kružili oko ikone jazz muzike.

Erskin pokušava da pusti Lindinim trakama da pomalo govore o životu umetnice, bez želje da se autorski meša u faktografiju i dokazane činjenice, dok Lipnekova pokušava da iz svedoka izvuče koliko toliko iskrene odgovore o nimalo prijatnim temama, često rizukujući sukobe sa sagovornicima, što donekle govori i o temepramentu novinarke, kao i o njenoj nestalnoj prirodi i hrabrosti.

Veći deo filma, naravno, prati karijeru i život Bili Holidej, od njenih korena i života u predgrađu Filadelfije, preko prijateljstva sa Lesterom Jangom, preko nastupa sa orkestrima Kaunta Bejzija i Artija Šoa, pa sve od njenih fatalnih veza sa promašenim muškarcima, kojima je ona bila ili odskočna daska ili uvek dostupan izvor finansija.

Film se bavi i nekim manje poznatim detaljima iz života umetnice, kao i borbom za prava i dostojanstvo Afroamerikanaca, gde se hororično-elegičnim pristupom ističe slobodarska himna Strange Fruit, koja na brutalno efektan način poentira kroz metaforu o čudnim visećim voćkama, prezentujući solistkinju u njenom najhrabrijem stejtmentu.

Bili Holidej je bila izuzetno kompleksna persona, čiji život je bio pun drame i patosa, što ovaj dokumentarac potvrđuje u sličnoj meri kao i mnogi pre njega, ali ono što valja istaći i ponoviti jeste da ovde na delu imamo jedan geniozan talenat i prepoznatljiv glasovni brend, koji je neodvojiv kulturni stub dvadesetog veka, tako da pre nego krenemo da sudimo o trnovitom žitiju Bili Holidej valja imati u vidu da je ona bila veća od života.