The Good Lord Bird
Blumhouse Television / 2020
Ethan Hawke (created by)
U.S.A.
7.5
7

Ethan Hawke jedan je od onih potpuno nepredvidivih glumaca koji obično umjesto uloga u blockbusterima radije bira nastupe u nezavisnim filmovima. Ovaj puta odlučio je debitirati i na televiziji, u mini-seriji koju je zajedno s piscem Markom Richardom napisao prema istoimenom romanu Jamesa McBridea iz 2013. godine. Naravno da je Ethan sam sebe angažirao za glavnu ulogu i to stvarne osobe, američkog abolicionista Johna Browna, koji je još dvije ili tri godine prije izbijanja građanskog rata odlučio pokrenuti rat za oslobođenje crnaca iz ropstva. No, "The Good Lord Bird" ni izbliza nije jedna od onih tipičnih biografija o nekim stvarnim, povijesnim osobama, već je cjelokupno američko društvo uoči građanskog rata prikazano ovdje na prilično ironičan način.

Snimljena je ova sedmodijelna serija pomalo na tragu crnog humora i stila kakvim inače odišu filmovi braće Coen. Od samog početka je jasno da ovo nije pokušaj stvaranja stvarne povijesne slike određenog mjesta i vremena, već je dosta toga tu svedeno gotovo na karikaturu. Osim Browna susrest ćemo ovdje još neke stvarne osobe iz tog vremena, poput poručnika Jeba Stewarta koji će kasnije postati jedan od najpoznatijih generala konfederacijske vojske. Tu je i još jedan abolicionist i poznati crnački mislioc Frederick Douglass, kao i osloboditeljica robova Harriet Tubman. No, za razliku od većine sadržaja u kojima smo imali priliku gledati bilo koga od njih ili sličnih poznatih likova iz tog doba, nitko od njih nije prikazan kao svetac, već sve to djeluje dosta neozbiljno.

To i ne čudi jer i Brownova ideja o pokretanju rata za slobodu crnaca u to vrijeme djelovala potpuno neozbiljno i kao suluda akcija potpunog luđaka osuđena na propast. Na taj način, kao ekscentrik opsjednut Biblijom i koji ne djeluje nimalo normalno, djeluje John Brown ovdje. Predstavlja se on kao pravednik koji će povesti mase u slobodu, koji drži vatrene govore o oslobađanju robova, ali i koji će bez puno razmišljanja odsjeći glavu nekom robovlasniku. Priča o ovom kontroverznom tipu ovdje je zapravo ispričana iz perspektive dječaka Henryja Shackleforda, fikcionalnog lika i crnog dječaka koji se silom prilika pridružio Brownovoj gerili. No, mladog Henryja odmah su u početku zamijenili za djevojčicu i cijelo vrijeme on pustolovine s Brownom, njegovim sinovima i ostatkom društva provodi odjeven u haljinicu, pretvarajući se da je djevojčica.

I u tome ima dosta ironije jer ekipa koja je odlučila, ako ustreba, živote dati za oslobađanje crnaca, uopće nije uspjela primijetiti da se radi o dječaku, a ne o djevojčici. Iako će povremeno izgledati da je i Brown svojim djelovanjem crncima donositi samo dodatne probleme, a nikakvu korist, abolicionizam će za njega postati svojevrsna križarska misija. Sve će na koncu kulminirati i stvarnim pokušajem pokretanja rata kada će Brownova grupa zauzeti skladište oružja u Zapadnoj Virdžiniji. Premda mi je u početku "The Good Lord Bird" djelovao pomalo čudno, baš zbog tog slobodnog pristupa i očite namjere da ovo ne bude još jedan u nizu superozbiljnih sadržaja o robovlasništvu, vrlo brzo sam se navikao na taj stil. I tada je ova serija postala nevjerojatno zabavna i duhovita.

Posebna je priča sam Hawke, koji intencijski naglašeno glumi i djeluje zaista groteskno kao tip s bradurinom na kojoj bi mu pozavidjeo i najzagriženiji hipster i koji kao da ne želi ili ne može shvatiti da je njegova misija osuđena na propast. Čovjek je to koji se ponaša kao potpuni luđak, koji stalno mahnita, ekscentrik opsjednut Biblijom i božjim zakonima, koji valjda ni sam ne zna koliko ima djece (prema Wikipediji službena brojka je 21) i koji je uvjeren je da je ono što čini ne samo božji plan, već ga sam bog navodi i zbog toga mora uspjeti. Iako je "The Good Lord Bird" bio pravi žanrovski gemišt, od tipčnog westerna, pustolovnog i ratnog filma te drame, čak i crne komedije, uspjeli su Hawke i ekipa fino zaokružiti cijelu ovu priču koja, da ne bi bilo zabune, nije obična zafrkancija, već serija koja ima itekako smisla. Danas neki povjesničari smatraju da je pravi početak građanskog rata u Americi bio upravo Brownov pokušaj zauzimanja arsenala s oružjem, a da bi se netko tada uopće i odlučio na takav potez, vjerojatno je morao biti barem približno lud kao Hawkeov Brown.