Alex Garland
Enlgeski
8.0
8

Da li je svet samo jedna simulacija na nekom moćnom kompjuteru a mi smo samo kombinacija nula i jedinica, potpuno nesvesni pravog sveta oko nas?

Da li živimo u matrici?

Pitanja ljudskog postojanja, smisla života, postojanja boga ili bogova  su teme koja muče ljudski rod verovatno od samih početaka.  Svaki period ljudskog društva imao je svoje metode objašnjavanja ili bar pokušaja da objasni ljudsku egzistenciju. U vremenu u komeživimo, kada je tehnologija potpuno dominantana u svim sferama naše civilizacije i života, veoma je popularno okretati se njoj u potrazi za raznim objašnjenjima i rešenjima za ova filozofska pitanja.

Autore mini tv serije „Devs“,  Alex Garland već se do sada oprobao veoma uspešnim, filmskim ostvarenjima, „Ex Machina“ i „Annihilation“ u kojima se bavio ovim problemima. Iza Garlanda, kao scenariste stoje još neka veoma zapažena ostvarenja poput scenarija za filmove „Never Let Me Go“, zasnovanog na romanu britanskog pisca Kazua Ishigura, zatim  naučno fantastičnih „Sunshine“ i „28 Days Later...“ u režiji Danny Boyla, kao i film „The Beach“, takođe u Boyleovoj režiji ali ovog puta Garland je autor istoimenog romana, na kome je film baziran.

Samo Garlandovo ime, ovog kao glavnog kreatora, scenariste i reditelja može preopručiti „Devs“ kao veoma intrigantno ostvarenje, što u izvesnoj meri i jeste.

Priča počinje kada brilijantni ruski programer Sergei (Karl Glusman) dobija posao u odeljenju pod imenom Devs, koje radi u okviru ogromene, moćne tehnološke kompanije Amaya. Nakon izvesnih događaja, još prvog dana na poslu, Sergei ne dolazi kući što počinje da brine njegovu devojku Lily Chen (Sonoya Mizuno), takođe programera u istoj kompaniji.

Lily počinje da postavlja pitanja o njegovom nestaku. Ona je hrabra i veoma inteligentna devojka kojoj zvanična objašnjena, umesto odgovora donose mnogo više pitanja. Potraga za odgovorima dovode je do ukrštanja puteva sa vlasnikom firme, tehnološkim genijem i vizionarom Forestom (Nick Offerman), glavnim programerom u projektu Devs, Katie (Alison Pill) i šefom obezbeđenja Kentonom (Zach Grenier).  Sav ovaj krimi narativ koji je poptuno, recimo, nevažan u ovoj priči i posve osrednji. Vrlo brzo postaje jasno ko je tu kriv kao i motiv zločina. Kroz ovu tv seriju provlače se bar dve mnogo važnije teme.

Prva je moć tehnoloških kompanija kao i ljudi koji su na njihovom čelu.  Doba u kome živimo, je doba u kome  tehnologija ispunjava svaku poru našeg postojanja. Socijalne mreže i elektronski mediji postaju neizostavni deo naše svakodnevnice. Svedoci smo ogromnog broja samozvanih „genija“ kojima poplarnost, uspeh u pikanju loptice preko mreže ili po travi, neizmerno bogatsvo, ponekad  sumnjivog porekla i gotovo uvek nedostatak pameti, a ponajčešće kombinacija svih ovih i još po nekih činioca, čini da se gomila takvih ni za trenutak  ne libe da daje svoje mišljenje o temama o kojima generalno nemaju pojma, stvarajući tako veliku opasnost po društvo a da ni sami nisu toga svesni.