Hans Petter Moland
Hans Petter Moland (screenplay), Per Petterson (novel)
Norway, Sweden, Denmark
Norwegian, Swedish
8
8
Norvežanina Hansa Pettera Molanda najbolje smo mogli upoznati preko crnohumornog trilera "Kraftidioten" ili "In Order of Disappearance", filma koji je u međuvremenu dostigao kultni status, a nedavno je Moland sam snimio i američku verziju istog filma. Ovim genijalnim filmom Moland kao da je pomalo ušao na teren Quentina Tarantina ili braće Coen, a sa svojim najnovijim filmom ovaj Norvežanin kao da pomalo ulazi na teren još jednog velikog američkog autora, Terrencea Malicka. Stilski se "Ut og stjaele hester" ili "Out Stealing Horses" potpuno razlikuje od "Kraftidiotena" i film s kojim bi ga se najprije moglo usporediti je hvaljeno Malickovo "Drvo života". Jasno da, baš kao i s prethodnim filmom, Moland nije kopirao svoje američke uzore, već baš kao što je "Kraftidioten" bio film s jakim autorskim pečatom, takva je situacija i s ovim filmom.

Moland si je dao jako težak zadatak jer je ovaj film zapravo ekranizacija uspješnog istoimenog romana Pera Pettersona, a iako nisam čitao "Out Stealing Horses", imam dojam da je to jedan od onih književnih predložaka koje je dosta teško prenijeti na film. Ne samo iz razloga što je radnja nelinearna i što događaji nisu posloženi kronološki, nego skačemo iz jednog u drugo razdoblje, već i s toga što je to jedan od onih romana struje svijesti u kojem glavni junak kontemplira nad prošlosti i svojim životom. Jedan drugi Norvežanin, Karl Ove Knausgard, takvu je književnost proteklih godina uspio ponovno vratiti u modu sa svojih šest autobiografskih romana prvokativnog naziva "Moja borba". Baš kao što se on u svojoj knjizi stalno vraća u prošlost i pokušava analizirati odnose sa svojim ocem, ostalim članovima obitelji, prijateljima i svima oko sebe, tako se i glavni junak ove knjige / filma vraća u razdoblje možda i ključno za njegov život i koje ga je najviše oblikovalo kao osobu.
Tronda (Stellan Skarsgard je nakon vozača ralice u "Kraftidioten" ponovno u glavnoj roli) upoznajemo kao 67-godišnjaka, koji se prije nekoliko godina preselio u izolirano mjesto u provinciji i ondje uživa u samoći. Ubrzo ćemo saznati da je prije tri godine u prometnoj nesreći poginula njegova supruga i od tada je on posve sam i odlučio se na svojevrsnu samonametnutu izolaciju, no situacija će se promijeniti kada u tom mjestašcu prekrivenom dubokim snijegom naleti na osobu iz svoje davne prošlosti. Taj će ga susret nagnati da se vrati duboko u prošlost, u ljeto 1948. i godinu kada je proslavio 15. rođendan te vrijeme koje je s ocem provodio u divljini. Kroz flasbackove ćemo polako saznavati tko je zapravo Trond i što ga je oblikovalo, koji su to događaji, tragedije i poneki lijepi trenuci koji su usmjerili njegov život. Baš kao u Knausgardovoj "Mojoj borbi" ili u Malickovom "Drvu života" u prvom planu je upravo Trondov odnos s njegovim ocem.

Moland je priču uspio strukturirati jako dobro i ovu kompleksnu i refleksivnu priču uspio je snimiti s puno mjere, nježnosti i osjećaja. Vizualno "Out Stealing Horses" izgleda doista impresivno, fotografija je zbilja nevjerojatna, kao i cjelokupno okruženje, krajolici, u kojima se kontrastiraju zima, hladnoća, mrak i duboki, gusti snijeg Tronodove završne faze života s umirujućim zelenilom prirode, plaventilom rijeka i potoka njegove mladosti. Osjeti se ovdje doista utjecaj Malickove poetike i stila te je više od samih događaja u prvom planu unutarnja borba i unutarnje previranje u glavnom junaku, sada čovjeku u ozbiljnim godinama, a nekad dječaku / mladiću, koji pokušava razumjeti život. Sve se to kombinira s fascinantnim prikazima prirode (opet kao u "Drvu života"), a po običaju je Moland uspio okupiti i zbilja kvalitetnu glumačku ekipu.

Uz već spomenutog Skarsgarda, tu su i brojne druge poznate face koje smo već više puta vidjeli u skandinavskim filmovima poput Tobiasa Santelmana (Kon Tiki, Mordene i Kongo, Kraftidioten), danske glumice rodom iz Srbije Danice Čurčić (Silent Heart, Warrior, Nobel), glavnog negativca iz Kraftidiotena Pal Svera Hagena te još mnogi koje će prepoznati oni koji su gledali skandinavske filmove. Već sada je "Out Stealing Horses" pokupio sve najvažnije nagrade u izboru za norveški film godine - od samog filma, režije, fotografije, glazbe i sporednog glumca, a već je poznato da će to biti i norveški kandidat za nagradu Oscar. Uz to, na festivalu u Berlinu, gdje je premijerno prikazan, "Out Stealing Horses" dobio je Srebrnog medvjeda za najbolju fotografiju, što je samo još jedan dokaz da je ovo jedno pravo malo vizualno remek-djelo.