Steve McQueen
Gillian Flynn (screenplay by), Steve McQueen (screenplay by)
U.S.A., U.K.
English, Spanish, Polish
9
9

Ovaj puta krenut ću ravnu u glavu - "Udovice" su za mene možda i najbolji film pljačke još od Soderberghovih "Ocean's 11". Iskreno, ništa manje i nisam očekivao od novog filma britanskog redatelja Stevea McQueena, koji i sa četvrtim filmom drži ljestvicu visoko i s pravom ga se može svrstati u jednog od najboljih filmaša današnjice. Od samog početka bilo je jasno da McQueen neće snimiti obični "heist movie", odnosno klasični krimić u kojem će se sve vrtiti isključivo oko pljačke na koju se odluče udovice kriminalaca iz Chicaga. Nakon što im muževi poginu pri pljački, Veronica (Viola Davis), Linda (Michelle Rodriguez) i Alice (Elizabeth Debicki), iz nužde odluče nastaviti ondje gdje su dečki stali. Iako nemaju nikakvih iskustava s takvim oblikom privređivanja, one će se baciti u razbojničke vode, a sve se to odvija u osvit izbora za aldermana, odnosno predstavnika jednog od okruga Chicaga.

Glavni favorit u ovoj utrci je Jack Mulligan (Colin Farrell), sin dugogodišnjeg predstavnika istog okruga Toma Mulligana (legendarni Robert Duvall), koji vjeruje da će njegov sin ne samo nastaviti tradiciju dugu više generacija, već da će pod paravanom političke scene nastaviti gomilati obiteljsko bogatstvo. Njegov protukandidat je afroamerikanac Jamal Manning (Brian Tyree Henry, oni koji su gledali seriju "Atlantu" pamte ga kao Paper Boya), tip koji ne skriva svoje kriminalne veze i korijene te planira putem politike legalizirati svoje poslove, ali i dodatno se osiliti u odnosu na konkurentske bande iz pretežito crnačkog okruga. Putevi ovih i više nego korumpiranih i pokvarenih političara i ove ženske bande spojit će se vrlo brzo u jednom od uzbudljivijih filmova godine s kojim je McQueen uz očekivanu blockbustersku zabavu koja se očekuje kod ovakvih filmova uspio progurati i važnu poruku te društvenu kritiku.

Glavna poruka ovog filma je da su danas potpuno nestale razlike između nekad uglednih i prestižnih zanimanja kao što je ono političara i onih koji za život privređuju krađom, pljačkom i otimačinom. U "Udovicama" McQueen bez imalo ustezanja pokazuje da su ti političari u skupim odijelima daleko gori i opasniji kriminalci od bandita i razbojnika koji pljačkaju banke. Nema McQueen milosti ni prema predstavnicima crkve, koji su još samo jedan kotačić u hranidbenom lancu nepotizma i korupcije te trulog sustava koji je perfektno prikazan na primjeru jednog od danas najpoznatijih gradova - slučajeva u Americi, Chicaga.

Chicago je danas jedan od najnesigurnijih gradova u Americi s možda i najvećom stopom ubojstava u SAD-u (19 nasilno ubijenih na 100 tisuća stanovnika 2015. godine), ali i Chicago je i grad s dugom povijesti korupcije na najvišim političkim razinama, što je uz propadanje industrije i selidbu tvornica na Daleki istok bitno doprinijelo ovoj poraznoj statistici. Od 1972. do 2012. čak 33 čikaška aldermana osuđena su zbog korupcije, a prema podacima FBI-ja više od polovice aldermana izabranih 2013. godine, tijekom kampanje primilo je ilegalne donacije. Dvije godine kasnije žena koju je gradonačelnik doveo na poziciju glavne direktorice javnih škola u Chicagu osuđena je na sedam i pol godina zatvora zbog mažnjavanja više od 23 milijuna dolara, koji su se slili u džepove političare. Očigledno nisu samo naši političari navikli mažnjavati javni novac i bogatiti se na tuđi račun, već je to evidentno univerzalna pojava, no u Americi barem one koje uhvate da tako nešto rade i osude na prilično ozbiljne zatvorske kazne, a ne na guljenje krumpira kao u nas.

Zbog svega ovoga posve je jasno zašto je McQueen priču koja je originalno bila smještena u London početka 80-ih odlučio premjestiti u Chicago, grad u kojem evidentno ne postoji razlika između "pravih" kriminalaca i kriminalaca u odijelima. Na scenariju je McQueen radio zajedno s trenutačno najpopularnijom američkom književnicom Gillian Flynn, ženom čiji su romani prodani u desecima milijuna primjeraka i po čijim književnim predlošcima su snimljeni filmovi "Gone Girl" i "Dark Places" te nedavna serija "Sharp Objects". Ovo je za Flynn bio i prvi pravi izlet u scenarističke vode i priču su ona i McQueen stvarno briljatno izveli (uz tek neke minimalne zamjerke, jedna od njih je dosta "flashbackova" za popunjavanje rupa i objašnjavanja pojedinih situacija i moram priznati da me već pomalo živcira što gotovo pa nema filma u kojem se takve problematične situacije ne rješavaju upravo "flashbackovima"). "Udovice" su film s kojim ne bi smjeli promašiti ni oni koji vole klasičnu gotovo blockbustersku akciju i uzbuđenja, kao i oni koji vole provokativne filmove s pomalo subverzivnim porukama. Fino je McQueen umijesio ovu filmsku tortu u kojoj se uspjeva baviti kompleksnom tematikom ne samo korupcije, već i seksizma, policijske brutalnosti i međurasnih veza, a usput sve to zapakirati u i više nego uzbudljivi kriminalistički film s naganjanjima u automobilima i pucnjavom i s ponajboljom glumačkom ekipom u posljednje vrijeme u kojoj se uz gorespomenute glumce pojavljuju i Liam Neeson, John Bernthal, Daniel Kaluuya i Jacki Weaver.