Piotr Domalewski
Piotr Domalewski, Helena Szoda-Wozniak (story editor)
Poland
Polish
7
7

"Cicha noc" (mislim da bi hrvatski prijevod mogao biti "Tiha noć") debitantsko je dugometražno scenarističko - redateljsko ostvarenje ne pretjerano poznatog mladog poljskog glumca Piotra Domalewskog, s kojim je ovaj filmaš rođen 1983. godine trijumfirao u izboru za najbolji poljski film godine. Osim što su samom Domalewskom pripale nagrade za najbolji film, scenarij, režiju te otkriće godine, osvojila je "Chica noc" još pet drugih nagrada, među kojima i onu za najboljeg glavnog glumca (Dawid Ogrodnik). Upravo je Ogrodnik, možda i najpoznatiji poljski glumac mlađe generacije ovdje izgurao najveći dio posla glumeći Adama, mladića koji se nenajavljeno na badnje večer pojavljuje u roditeljskom domu nakon što je prethodno dulje vrijeme izbivao zbog toga što radi u Nizozemskoj. Adam se vraća kući sretan jer mu je zaručnica trudna i što mu se uskoro treba roditi prvo dijete, a ovaj je mladić pun planova za budućnost, koju ne vidi u svojoj domovini, već u Nizozemskoj, gdje se očito dobro snašao.

Upravo zbog toga on i dolazi kući, kako bi nagovorio članove svoje mnogobrojne obitelji ne samo da mu posude novac, već i da prodaju staru djedovu kuću kako bi on mogao pokrenuti vlastiti biznis u Nizozemskoj. No, kako to već biva, jednom kad stigne kući, sve krene u kontra smjeru od onoga što je on planirao. Iako kod ovog filma na IMDB-u stoji da je riječ o kombinaciji komedije i drame, komedije ovdje ima jako, jako malo. "Cicha noc" ustvari je klasična obiteljska drama, a potpuno je jasno zašto je ovaj film ne samo tako suvereno trijumfirao u izboru za najbolja filmska ostvarenja godine, već zašto je u Poljskoj i bio jedan od najvećih kino hitova prošle godine. Tematika ovog filma prilično je aktualna, a tematika je to koja je iznimno bliska i našoj publici. Adam je jedan od onih pripadnika mlađe generacije koju svoju budućnost ne vidi u Poljskoj, već je čovjek sreću odlučio potražiti na zapadu. Mjestu gdje se cijeni rad i mjestu gdje on misli da se može realizirati kao čovjek.

Na zapadu je radio i njegov otac, koji je bio jedan od onih očeva kojih nikada nije bilo doma i koji, kao i dobar dio njegovih sunarodnjaka ima ozbiljnih problema s alkoholom, no sada je svojoj ženi obećao da će prestati. Problema s alkoholom ima i Adamov djed, no taj ne misli prestati s lokanjem, a ubrzo shvaćamo da Adam ima dosta neraščišćenih odnosa s gotovo svim članovima svoje obitelji, posebno s mlađim bratom Pawelom. Ovaj je film zasigurno polučio toliki uspjeh među poljskom publikom jer se praktički svatko bez problema može identificirati s nekim od likova, a možda i više njih. Baš zato što je ova tematika i prilično univerzalna, mogao bi se ovaj film, koji možda i kreće nešto sporije, no kako vrijeme prolazi i njegov tempo se počinje ubrzavati i počinjemo otkrivati sve više o ovoj u suštini nesretnoj obitelji, svidjeti i publici s ovih naših prostora.

Recenzija je originalno objavljena na blogu GamBeeFilmTVKnjiževnost.