The Alienist [2017]

The Alienist
TNT / 2017
Hossein Amini, Caleb Carr, E. Max Frye
7.9
7

Ljudski um je i pored svih tehničkih ostignuća i dalje prilična tajna za naučnike. Šta je to što nagoni osobu da načini raznorazna zverstva prema drugim živim bićima, ljudima ili životinjama, je pitanje na koje psiholozi, sociolozi i psihijatri traže odgovore veoma dugo. Sve ove profesije poslednjih decenija, postale su nezamenljiv činioc u modernoj policijskoj proceduri. Ali nije bilo tako krajem devetnasetog veka, u Njujorku gde je smeštena radnja tv serije „The Alienist“.

Tada se policija oslanjala na proverene metode koje su i danas duboko usađene u temelje policijskog rada po celom svetu. To otrpilike znači „ako je neko bogat, uticajan i možeš da platiš, pogledaće u drugu stranu, ako treba neki krivac, naći će se neko ko će posle „civilizovanog“ razgovora sve lepo priznati i onda je vuk sit i ovce na broju. Osim možda istine,  pravde, i eventualnih žrtava, ali istina i pravda nažalost prilično relativne kategorije, a žrtve se inako veoma brzo zaborave.

Njujork u prošlome veku bio je prilično brutlano mesto za život posebno ako pripadate najnižim socijalnim klasama, mada verujem da i danas nije mnogo drugačije. Elem, ako ste pripadnik upravo tih slojeva društva za vas važe drugačija pravila i zakoni. Radnja ove tv serije fokusira se na seriju brutalnih ubistava mladih dečaka, upravo iz najnižih i najsiromašnijih krugova, za koje policija ne mari previše, i pokušava da ih zataška gore pomenutim „proverenim“ metodama. Kako se ubistva nastavljaju, to uznemirava te najsiromašnije slojeve čiju decu ubijaju, pa oni umesto da rade idu i protestvuju i samim tim zaradjuju manje novca ovim najbogatijima, što njima signalizira da je vreme  da se ovaj zločin reši onako kako valja i uz pomoć nekih novih i revolucionarnih metoda, koje opet ne odgovaraju  tradicionalnim policajcima koji su više za tradicionalne načine rešavanja problema.

The Alienist“ je zasnovana na istoimenom romanu Caleba Cara iu 1994.godine, koji je ujedno i prvi roman u seriji o doktoru, psihijatru Lazlo Kreizleru koga u seriji glumi katalonsko-nemački glumac Daniel Bruhl.  Brutalnost samog, gotovo ritualnog ubistva privuče doktora Kreizlera, prvenstveno sa profesionalne strane, jer nije teško zaključiti da se radi o teško poremećenoj osobi. Doktor Kreizler ponudi svoju saradju načelniku policije Theodereu Rooseveltu, svoju stručnu pomoć.

Upotreba poznatih istorijskih likova i stavljanje istih u potpuno izmišljen kontekst je popularna stvar među piscima u poslednje vreme, tako da je Roosvelt za potrebe ove tv serije je policijski načelnik, dok je u stvarnosti on bio u nekom državnom organu, i borio se protiv korupcije. Pored Roosvelta imamo prilke da vidimo još neke od poznatih istorijskih ličnosti poput finansijksog magnata J.P. Morgana ili Thomasa Byrnesa, dugogodišnjeg načelnika policije Njujorka.

Doktor Kreizler oformi grupu saradnika sa kojima pokušava da pronađe ubicu, što izaziva otpor kod pripadnika policije kojima promene ne leže baš najbolje. Luke Evans je u ulozi Johna Moora, ilustratora lokalnih novina i plejboja, Dakota Fanning je Sarah Howard, hrabra i intelignetna devojka, inače prva žena u policiji, i dva brata Isaacson (Douglas Smith i Matthew Sheer) ,  inspektora jevrejskog porekla koji su takođe neka vrsta otpadnika jer u policijskim snagama sastavljenim uglavnom od iraca na njih gledaju kao nepodobne.