Napoleon
Apple TV+ / Columbia Pictures / 2023
Ridley Scott
David Scarpa
7.0
7

Nastavlja se svojevrsno filmsko prokletstvo Napoleona jer ni Ridley Scott nije uspio snimiti očekivano kvalitetan film o čuvenom francuskom osvajaču. Pokušao je Scott cijeli Napoleonov život nagurati u jedan cjelovečernji film, a osobitu pažnju u "Napoleonu" je posvetio odnosu vojskovođe (Joaquin Phoenix) i njegove supruge Josephine (Vanessa Kirby), no ti dramski trenuci i njihov odnos prikazani su prilično bizarno. Daleko najjači dijelovi povijesnog spektakla koji je koštao 130 milijuna dolara su scene bitaka koje su zaista spektakularne, no ništa manje i nismo očekivali od Scotta koji je i ranije pokazao da je vjerojatno nenadmašan kad su u pitanju slični epski povijesni spektakli.

Iako film traje dobra dva i pol sata, na kraju sam imao dojam kao da su Scott i njegov scenarist David Scarpa (All the Money in the World, a koliko vidim upravo on i piše scenarij za nastavak Gladijatora) samo proletjeli kroz Napoleonov život. Kreće tu radnja 1793. godine kada je Francuskom nakon revolucije zavladao kaos, a jedan od lidera revolucije Paul Barras (Tahir Rahim) će mladog artiljerijskog časnika Napoleona Bonapartea s Korzike angažirati za zapovjednika oslobađanja Toulona kojeg su zaposjeli Britanci. Nakon sjajne pobjede, Napoleon će samo napredovati i nastaviti s novim pobjedama u bitkama. Uskoro će postati i jedan od tri konzula nakon državnog udara, a potom će se proglasiti i carem.

Paralelno s osvajanjima pratimo i njegovu vezu s Josephine de Beauharnais čiji je prvi muž, časnik u francuskoj vojsci giljotiniran nakon revolucije. Nakon izlaska iz zatvora, Napoleon će se zaljubiti baš u nju, a do kraja filma njihov odnos baš je nekako čudan, a nažlost ni Phoenix, ni Kirby, baš se i nisu imali što za uhvatiti. Čini se kao da Josephine potpuno izluđuje Napoleona, a on je iskompleksirani mazohist koji dominira svijetom dok žena dominira njim. Dok Napoleon osvaja svijet, Josephine ga vara, a kada se vrati kući, on je bijesan pa joj oprosti, ali će je svejedno ostaviti nakon što mu nije rodila nasljednika i oženit će austrijsku princezu.

Stalno letimo iz jedne bitke u drugu, a nije se Scott tu baš ni odlučio držati povijesnih činjenica kao pijan plota. I nije to najveći problem jer ipak je riječ o filmu, ne o dokumentarcu, no puno toga ostalo je ovdje konfuzno i zbrzano. Nedostajala mi je neka dublja psihološka karakterizacija Napoleona, no kako bi sve stalo u gabarite cjelovečernjeg filma, očito se nešto moralo žrtvovati. Čitao sam da Scott najavljuje i redateljsku verziju koja bi trebala biti dosta duža i u kojoj će nešto možda sjesti na svoje mjesto, no čisto sumnjam da bilo kakva verzija može "Napoleona" izidići iznad prosječnosti.

Počeo sam ovu kratku recenziju s napoleonovim prokletstvom jer još početkom sedamdesetih je Stanley Kubrick planirao snimiti povijesnu dramu o slavnom Francuzu. Kao što je poznato, nikad nije uspio u tome jer se produkcija pokazana prezahtjevnom i preskupom, a vidim da postoje najave da po Kubrickovom scenariju, Steven Spielberg planira snimiti mini-seriju. Nekako imam osjećaj da bi tako nešto, ako se ikada snimi, moglo biti puno bolje i zaokruženije jer serija kao format ipak nudi više vremena za razvoj likova i priče. Scottova i Scarpina ideja da cijeli život kroz razdoblje u tridesetak godina uguraju u film pokazala se problematičnom i u ovakvim situacijama možda bi bolji izbor bio držanje određene epizode iz tako sadržajnog života. Dakako da sam očekivao više od ovog filma, no Scottovog "Napoleona", ako zbog ničeg drugog, isplati se pogledati samo zbog zaista senzacionalnih i spektakularnih scena borbe.

Recenzija filma preuzeta sa GamBeeFilmTvKnjiževnost.