Don't Breathe
Sony / 2016
Fede Alvarez
Fede Alvarez, Rodo Sayagues
7.5
7

U nadi da će otići sa ogromnim bogatstvom, tri mlade osobe upadaju u kuću slepog čoveka koji nije tako bespomoćan kao što izgleda. On navodno leži na stotinama hiljada dolara (novac je od nagodbe nakon što je bogata mlada žena Cindy Roberts ubila njegovu ćerku u saobraćajnoj nesreći), no neće biti lako doći do tog novca. Vojni veteran Norman Nordstrom (Stephen Lang), koji je ostao bez vida, ne samo da ne prihvata ulogu žrtve, nego postaje osvetnik. Film "Don't Breathe" se pokazao kao veliki hit na bioskopskim blagajnama, zaradivši preko 150 miliona dolara sa budžetom manjim od 10 miliona dolara. Za razliku od njegovog prethodnog filma "Evil Dead" (2013), urugvajski reditelj i scenarista Fede Alvarez je odlučio da će "Don't Breathe" imati manje krvi, originalnu priču, više napetosti, te da će biti bez natprirodnih elemenata. Na kraju smo sve to ovde i dobili, napravljeno znalački: ima realistične glumačke performanse, inteligentnu režiju i rad kamere, oštre zvučne efekte, a pre svega atmosferu ispunjenu napetošću i nelagodom.

Troje mladih provalnika su Rocky (Jane Levy), Alex (Daniel Zovatto) i Money (Dylan Minette), žive u Detroitu, iz kojeg žele da zbrišu za sva vremena, ali tek kada uzmu novac. Oni su švorc i očajni, no vrlo brzo će postati svesni da ova pljačka nije bila pametna ideja. Napolju je noć, banda kreće u akciju, stiže u kuću slepog čoveka koji u to vreme spava, ali će se ubrzo probuditi, a onda, pakao je spreman da ih zagrli i primi. Slepi veteran i njegov opasni pas (ozbiljna džukela zbog koje će se gledalac više puta trzati) se bolje snalaze u mračnom lavirintu od kuće nego što se u toj situaciji snalaze nepripremljeni uljezi. Dodajmo na to njegove sadističke, psihopatske tendencije, te veliku tajnu koju krije, i postaje jasno da će odavde biti teško izaći živ, a čak i ako neko od njih preživi, velike su šanse da će iz kuće izaći osakaćen. Banda će možda uspeti da se otarasi psa, veći problem je pištolj u ruci slepog čoveka, i to što niko ne može tačno da zna za šta je ovaj čovek sposoban.

Kada naša banda bude zarobljena u kući zahvaljujući zaključanim vratima i prozorima sa rešetkama, reditelj Fede Alvarez, koji je scenario napisao zajedno sa Rodom Sayaguesom, ne dozvoljava ni nama bekstvo (postaće previše zanimljivo). Svaki preostali trenutak u filmu je istrgnut iz najgorih noćnih mora. Sloboda je blizu, likovi su na par koraka od nje, a zapravo mnogo daleko.

Dakle, Fede Alvarez će nam ovu priču „prodati“ bez problema, zahvaljujući svim onim stvarima sa početka teksta, ali sve to bi možda palo u vodu da u celoj ovoj priči nema Stephena Langa koji savršeno hvata jezivost lika, slepog čoveka koji ume da se dobro brine o sebi i verovatno niko normalan ne bi želeo da ga sretne licem u lice u mračnoj sobi. Od načina na koji se kreće, do načina na koji „gleda“ na ljude, pa čak i načina na koji diše - Norman Nordstrom odmah postaje jedan od najstrašnijih filmskih likova u poslednjih nekoliko godina. Film posebno treba pohvaliti i za pomenutu neprijatnu partituru koja se neprestano provlači kroz priču i koja će dodatno da izazove osećaj nelagodnosti, a zasluge za to pripadaju španskom kompozitoru Roqueu Bañosu.