Atresmedia Studios, Suma Latina / 2020
Javier Ambrossi (created by), Javier Calvo (created by)
Spain
Spanish
10
10

Od kad je najavljen ovaj projekat, u Španiji je izazvao brojne kontraverze jer se bavi veoma popularnom i netipičnom ličnošću, a to je transeksualna prostitutka Veneno koja se proslavila u TV emisijama 90ih. Veneno je osoba koja je zaista postojala i definitivno je ličnost za koju se može reći da je ‘veća od života’: glasna, bezobrazna, drska, duhovita i tragična ličnost. Kako je Španija a naročito Madrid prolazila kroz brojne političke i kulturne promene u drugoj polovini 20. veka, pojavile su se emisije koje su se bavile stvarima koje javnost do sad nije imala priliku da vidi.

U jednoj emisiji šoua ‘Večeras prelazimo Misisipi’, novinarka je u parku u kom se okupljaju prostitutke intervjuisala Veneno, transeksualnu seks radnicu. Od tada, ta žena golih grudi, duge crvene kose, obučena u kako sama kaže Indijskom stilu je fascinirala javnost i postigla slavu. Veneno postaje čest gost emisije, gde je pričala o problemima sa kojima se prostitutke, transrodne osobe i transvestiti suočavaju, a u jednoj emisiji je gostovala i sa svojim roditeljima i majkom koja je se odrekla.

Serija je zasnovana po romanu transrodne novinarke Valerije Vegas koja je dok je bila dečak videla Veneno na televiziji i shvatila da je i sama žena u muškom telu. Ona kasnije kao studentkinja upoznaje sada propalu Veneno, koja je tek izašla iz zatvora, i počinje da je intervjuiše. To će dovesti do memomara pod nazivom ‘Slušaj! Ni kurva ni svetica’, gde Veneno priča o svom životu. Rođen u malom primorskom gradiću, odrastanje feminiziranog dečaka Hoselita 60ih nije bilo lako, pa on beži od nasilnih vršnjaka i okrutne majke u Madrid. Tu počinje tranziciju u ženu i preuzima ime Kristina Ortiz odnosno La Veneno (Otrov).

Druga epizoda u kojoj vidimo odrastanje malog Hoselita je odlična, a kasnije vidimo kako je od prostitutke sa ulice do zvezde Veneno imala nasilne momke, pa završila snimajući dva porno filma, i čak i u zatvoru. Nakon izlaska iz muškog zatvora gde je bila silovana i zlostavljanja, Veneno se ugojila i borila sa zavisnošću od droge i alkohola i nosila sa depresijom. Ona je tragično preminula 2016. godine nakon pada i povrede glave, mada postoje spekulacije da je ubijena ili od strane svog dečka ili kako neki tvrde uticajnih ljudi koji su joj bili klijenti, a hteli su da sačuvaju svoju privatnost. Sama Veneno, koja je bila nepismena, je umela da preteruje i laže pričajući svoju životnu priču Valeriji, pa je pitanje koliko su njene tvrdnje da joj je npr. princ Španije bio klijent tačne.

Ovde ima dosta tužnih scena i teška je za gledanje kad uzmemo u obzir tragičnost Veneninog života, ali je na momente i prezabavna i duhovita i puna života, kakva je i sama Veneno bila. Mislim da je to bila osoba koja nije bila svesna da joj se javnost više isčuđava nego voli, i kroz slavu je želela da nadoknadi ljubav koju nikad nije imala. Iako ne možemo reći da je skroz pozitivan uzor, Veneno je svakako doprinela podizanju svesti u Španiji o transrodnim i gej osobama, koje nažalost često završe u prostituciji jer nemaju drugi izbor. U seriji četiri osobe igraju ulogu Veneno, kao Hoselita dečak glumac, a potom tri transrodne glumice od kojih su odlične Daniela Santiago kao Veneno 90ih i Isabel Tores u poznijim godinama. I ulogu Valerije igra transrodna glumica Lola Rodrigez, a u seriji se pojavljuje transrodna žena Paka ‘La Pirana’, Venenina prijateljica koja glumi samu sebe.

Ova serija pokazuje koliko je reprezentacija bitna na malim i velikim ekranima, i kako kroz popularnu kulturu ljudi stiču svest i empatiju prema nečemu što možda ne razumeju. Istražujući više o fascinantnoj Veneno, saznao sam o prvom transvestitu na prostoru Jugoslavije Vjeranu Miladinoviću poznatom kao Merlinka, koji se takođe bavio prostitucijom i stravično je ubijen, a njegove ubice nikad nisu odgovarale za to. Igrala je u nekoliko domaćih filmova i gostovala po emisijama, i u njenu čast je nazvan festival LGBT filma u Beogradu ‘Merlinka’. Ljude drugih seksualnih orijentacija ima svuda, i samo podizanjem svesti i prihvatanjem možemo postići da svima bude bolje, a serije poput ove to čine i zahvaljujući njoj Veneno je i nakon smrti postigla novu internacionalnu slavu o kojoj je sanjala tokom života.

Prikaz je originalno objavljen na blogu Knjige, filmovi, serije.