Ramón Salazar, Dani de la Orden
Darío Madrona, Carlos Montero
Spain
Spanish
7.7
8

Serije o tinejdžerima i njihovim problemima su uvek aktuelne, i svaka nova generacija ima seriju koja obeleži njihovo odrastanje. Elite je nova serija, koja nam dolazi iz Španije, a kako je distributer Netflix – veoma brzo je našla put do globalne publike i postala hit. Smeštena u privatnu školu, Elite je slična seriji Gossip Girl (2007-2012); eksplicitne scene seksa, žurki, droge i alkohola koje likovi konzumiraju evocira Britanski Skins (2007-2013); dok to što je u fokusu misterija oko ubistva podseća na Riverdale (2017-).

Iako kada spomenemo špansko govorno područje, na pamet nam padaju telenovele, od skoro se njihova kinematografija dosta bazira na krimiće i misterije, i definitivno su predvodnici tog žanra kada je Evropa u pitanju (pored Skandinavije). Prvu epizodu otvara scena u kojoj vidimo glavnog lika Samuela (Itzan Escamilla), kojeg detektivka ispituje vezano za ubistvo koje se dogodilo. Identitet žrtve ne otkrivamo sve da kraja prve epizode, pa seriju zapravo pratimo kroz flešbekove gde bolje upoznajemo likove. To što kasnije znamo ko je ubijen (ali ne i ko je ubica), samo diže tenziju i svi su sumnjivi.

Pre nego što se ubistvo dogodilo, pored Samuela pratimo i njegovo dvoje prijatelja, Christiana (Miguel Herran) i Nadiu (Mina El Hammani). Oni potiču iz siromašnog kraja, gde vladaju bande, nasilje i kriminal, ali kada njihova škola bude uništena u zemljotresu, dobijaju priliku da pohađaju elitnu privatnu školu Las Encinas. Učenici te škole su deca bogataša, pa dolazi do kulturološkog šoka kada se ova trojka nađe u svetu mladih snobova kojima roditeljski novac omogućava apsolutno sve.

Samuel je povučeni mladić, koji ne želi da se ističe, kao i Nadia, Muslimanka koja se drži tradicije i religije. Za razliku od njih, Christian je ekstrovertni dečko uvek spreman za žurku i Las Encinas vidi kao svoju šansu da konačno dostigne visoko društvo. Samuel se zbližava sa Marinom (Maria Pedraza), buntovnicom koja se ističe od svojih vršnjaka, a naročito od svog brata Guzmana (Miguel Bernardeau). Za razliku od Marine, Guzman misli da mu status i bogatstvo koje ima čini boljim od svih, pa mu se ne dopada što se Samuel i Marina zaljubljuju. Guzman je naročito zaštitnički nastrojen prema Marini, koju je ranije dečko sa kojim je bila zarazio HIV-om.

Nadia je i pored svojih verskih ubeđenja inteligentna i savremena devojka, ali ubrzo shvata koliko su učenici Las Encinasa rasisti i Islamofobi. Sama škola zahteva od nje da skine svoj hidžab, i ona mora da se prilagodi novoj sredini. Naročiti rivalitet sa Nadiom ima lepa i okrutna Lucrecia (Danna Paola), koja ubeđuje svog dečka Guzmana da zavede Nadiu i oduzme joj nevinost, kako bi je obrukali pred ostalima. Ipak, ono na šta Lucrecia nije računala jeste da će Nadia i Guzman razviti iskreno prijateljstvo, a možda čak i nešto više, pa otkrivamo nove nijanse u liku Guzmana.

Christian se najlakše uklopio u Las Encinas, i započinje vezu sa ćerkom markize, Carlom (Ester Exposito). Carla je u vezi sa Polom (Alvaro Rico), koji je voajer i voli da gleda svoju devojku sa drugim momcima. Iako počinje kao pervezna igra, odnos između Christiana, Carle i Pola se razvija u vezu u troje. Tu je i Guzmanov i Polov prijatelj, Ander (Aron Piper), sin direktorke škole koji je pod ogromnim pritiskom od strane svojih roditelja da bude savršen učenik i teniska zvezda u usponu. Ander krije tajnu da je gej, i on započinje vezu sa Nadiinim bratom, dilerom droge Omarom (Omar Shana). Odnos između Andera i Omara je jedan od najbolje razrađenih, i pokazuje da iako su savremeni tinejdžeri otvorenih shvatanja, i dalje postoje predrasude kada su u pitanju gej veze.

Krimi element priče je misterija oko ubistva jednog od likova, kao i to što je Marinin i Guzmanov otac biznismen koji je odgovoran za lošu gradnju škole koja je uništena u zemljotresu. Pratimo i lik Samuelovog starijeg brata Nanoa (Jaime Lorente), koji je tek izašao iz zatvora, ali se opet vraća u svet kriminala zbog novčanog duga. Nano takođe započinje vezu sa Marinom, pa se razvija ljubavni trougao između dva brata i devojke. U svakoj epizodi vidimo ispitivanje nekog lika od strane detektivke koja istražuje ubistvo, i otkrivamo da je skoro svako imao motiv da ubije.

Likovi su brojni i kompleksni, a mladi glumci koji ih igraju su zanimljivi i veoma atraktivni, pa ne čudi da je veliki fokus i na njihovim romantičnim i seksualnim avanturama. Netflix je izbacio svih 8 epizoda u jednom danu, a svaka epizoda je brzog tempa i puna preokreta, tako da nas tera da gledamo dalje. Najzanimljivije je kada su svi likovi na okupu, na žurkama i zabavama, pa možemo da pratimo njihove interakcije i neizbežne konflikte.

Već sam spomenuo neke serije na koje Elite podseća, tako da možemo zaključiti da ova serija ne nudi ništa preterano novo kada je u pitanju žanr tinejdžerske drame. Za razliku od, recimo Norveške serije SKAM (2015-2017), Elite se ne fokusira na realističnost, već je sve preteranije i nalikuje Američkim serijama. I pored toga, serija se bavi temama poput vršnjačkog nasilja, homofobijom, rasizmom i slično, pa tu podseća i na Netflixovu seriju 13 Reasons Why (2017-). Deluje da je sa Elite Netflix ostvario još jedan hit i obnovljena je za drugu sezonu, a miks tinejdžerskih problema i misterije čini ovu seriju privlačnom kako mlađoj publici koja je ciljna demografija, tako i svim ostalima koji vole dobru krimi priču.

Recenzija je originalno objavljena na blogu Knjige, filmovi, serije.