Trumbo
Groundswell Productions, ShivHans Pictures
Jay Roach
John McNamara, Bruce Cook
7.0
7

U sklopu realnog sagledavanja slike američkog društva unazad pedesetak i kusur godina, a gledano sa pristojne istorijske distance, nastalo je nekoliko pristojnih filmova u poslednjih nekoliko godina. Svi oni mahom na pežorativan, ali faktografsko minuciozan način seciraju ličnosti koje su nepravedno bile pogođene represivnim političko-birokratskim aparatom. Upravo u tu konceptualnu matricu savršeno se uklapa i biopik o legendarnom holivudskom scenaristi Daltonu Trambu.

Ono što je ključno vezano za Trambov život, i ono što predstavlja istinski fokus ovog filma je brutalan 'lov na veštice', odnosno progon radnika u Holivudu, koji su na ovaj ili onaj način bili uključeni u rad Komunističke partije u Americi, neposredno po završetku Drugog svetskog rata.

Dalton Trambo, njegovi prijatelji, kolege, kao i sama porodica bivaju stavljeni na tzv. crnu listu, i represivni birokratski aparat, uz obilati pomoć producentskih kuća i raznih doušnika im onemogućavaju elementarnu egzistenciju. I to samo u početku. Zbog nepoštovanja suda, Trambo završava i u zatvoru.

Režiser Džej Rouč (Jay Roach) nas ekspresno vodi kroz životopis ovog neverovatno plodnog i nadahnutog autora. Usput saznajemo o nečasnim životnim epizodama Edvarda Robinsona (Edward G. Robinson) i naročito Džona Vejna (John Wayne), dok, s druge strane, duboko u drugoj polovini Trambovog života ključnu ulogu u njegovom povratku na veliko platno imaju velikani kao što su Kirk Daglas (Kirk Douglas) i Oto Premindžer (Otto Preminger).

Značajnu epizodu u filmu ima i Džon Gudmen (John Goodman), kao Frenk King (Frank King), producent jeftinih filmova B produkcije. Međutim, to je ujedno i čovek koji je u najcrnjim godinama zapravo bio osnovni izvor prihoda Trambovoj porodici i prijateljima.

Nema ovde nekih pompeznih uloga i epizoda (izuzetak je Džon Gudmen), i svako je u ovom filmu zanatski odradio svoj deo posla. Rouču u režiji fali malo maštovitosti, koja mu nije manjkala u komedijama. Trumbo deluje sterilno i hladno na momente, a opet ne previše dirljivo u trenucima kada drama doseže katarazu. Opet, ovo je istorijski značajan film, i kao takav on ima svoje kvalitete, i deluje kao životopisna lekciju koju valja pamtiti i poštovati.