The Big Short
Plan B Entertainment/Regency Enterprises; 2015.
Adam McKay
Charles Randolph, Adam McKay
8.5
8

Ovo je komedija o stvarima koje nisu nimalo smešne. Film obrađuje propast tržišta nekretnina u Sjedinjenim Američkim državama 2008. godine. Scenario je napisan na osnovu knjige Michaela Lewisa „The Big Short – Inside the Doomsday machine“. Rezultat pucanja ovog ekonomskog balona su milioni ljudi bez posla, i još gore, milioni ljudi su ostali bez svojih domova, jer nisu mogli da vraćaju izuzetno loše kredite. Pa sad bi neko postavio pitanje, zašto su uzimali takve kredite? Koliko ljudi uopšte razume kako ti krediti "rade"? Većina ljudi stavlja svoju budućnost u ruke banaka, jer veruje njihovoj slatkorečivosti i lažima da je interes klijenta na prvom mestu. Ova tema može da se posmatra na globalnom nivou, jer, na kraju, banke su kao i zlo, svuda iste.

Kako onda od ovako ozbiljne teme napraviti komediju, ili tačnije reći satiru. Presudno je, verovatno, bilo unajmiti Adama McKaya(Anchorman, Taladega Nights) kao reditelja, i kao koscenaristu, zajedno sa Charlesom Randholphom. Oni su stvari koje su uglavnom nejasne večini ljudi, koji nemaju pojma o ekonomiji, objasnili na jedan plastičan i zanimljiv način. Recimo, kada Margot Robi, u kadi punoj mehurića, objašnjava neki ekonomski koncept, nisam baš siguran da je fokus na ekonomiji koliko na mehurićima, ili onome što oni kriju.

Film prati nekoliko grupa Wall Street čudaka, koji su otkrili katastrofalne greške u nekim stubovima američke ekonomije i kladili se protiv njih. Onda čekali par godina, i nadali se totalnom kolapsu, što se na kraju i dogodilo. I oni su na kraju izašli mnogo bogatiji iz svega toga. A da li su oni krivi? Svakako da nisu.

Michale Burry( Christian Bale) je jedan od tih čudaka. Vrstan matematičar, heavy metal fan (Bale je za ovu ulogu morao da nauči da svira bubnjeve) i vlasnik hedge fonda,  osoba sa očiglenim problemima u svakodnevnim socialnim interakcijama.  Odlična i veoma zabavna gluma Balea, posebno sa svim onim čudnim osobina njegovog karaktera koji je prikazao na veoma slikovit način.

Mark Baum koga glumi Steve Carell je još jedan od njih. Verovatno jedna od najboljih Carellovih uloga.  Baum je neka verzija Don Kihota sa bankama kao vetrenjačama. Jedan od retkih koji na Wall Streetu stavljaju moral ispred zarade. Inače, ovaj karakter je inspirisan Steveom Eismanom.

Jared Vennett (Ryan Gosling) je ljigavi Wall Street bankar, i Gosling je zaista kreirao lik od koga vam je muka na prvi pogled.  Svakako treba pomenuti i Brad Pitta u ulozi Bena Ricketsa, bivšeg bankara na Wall Streetu. Pitt je odličan u ovoj ulozi, mada mislim da se više ne postavlja pitanje da li će  Brad Pitt biti dobar, već pitanje koliko će biti dobar u nekoj ulozi.

Da li je na ovu temu mogla da se napravi drama umesto komedije? Svakako da je mogla. Sama tema je dovoljno teška da više odgovara drami. Ali u ovom slučaju satira je pravi pogodak.  Načini na kojima posluju banke, načini davanja stambenih kredita, sve je toliko apsurdno da na kraju postaje jezivo. Kada shvatite da su bankarske korporacije sve vreme znale šta rade i kuda sve to vodi, postavite sebi pitanje – da li su ovi normalni?! Svakako da jesu, i posle ove krize postali su mnogo, mnogo, mnogo bogatiji. E, onda je komedija pravi katalizator koji učini da vam posle prvobitnog šoka krv provri i shvatite da je jedino rešenje revolucija.