May el-Toukhy
Maren Louise Käehne, May el-Toukhy
Danska
Danski
8.5
8

Zašto neki ljudi svesno rade stvari koje mogu imati velike posledice po njih same? Zašto se neki ljudi svesno upuštaju u nešto što je očigledno pogrešno od samog početka, i time rizikuju da izgube sve dobro što imaju u životu? Šta je to u ljudima što ih tera da se tako ponašaju, svesno povređujući druge oko sebe? Ovo su pitanja kojima se u svom filmu bavi May el-Toukhy, dansko-egipatska rediteljka koja potpisuje scenario zajedno sa Maren Louise Käehne. Film „Queen of Hearts“ je trijumfovao na festivalima u Geteborgu, Transilvaniji, Sandensu... el-Toukhy je snimila hrabar, eksplicitan i vrlo dobar film, u kojem je glavnu ulogu odigrala odlična danska glumica Trine Dyrholm, koja je ovde ostvarila jednu od najboljih uloga u karijeri i pravo je zadovoljstvo gledati ovako impresivnu umetnicu, tim pre što je ovo izuzetno hrabra uloga koju, verovatno, mnoge glumice njene generacije ne bi prihvatile.

Anne (Trine Dyrholm) je žena koja živi naizgled idiličnim životom u luksuznoj kući van grada (negde u šumi) sa svoje dve ćerke i suprugom doktorom Peterom (Magnus Krepper). Ona se, kao i njen suprug, smatra uspešnom osobom, a karijeru je napravila zastupajući maloletne žrtve nasilja. Ta porodična idila biće ugrožena kada u njihov dom uđe Peterov sin iz prvog braka, Gustav (Gustav Lindh), koji je do tada živeo sa majkom u Švedskoj – on je problematičan tinejdžer i pred njim su dva izbora: život sa ocem i integracija u novu porodicu ili odlazak u internat.

Naime, otac ga je napustio dok je još bio dete, ali i njegovu majku u Švedskoj da bi bio sa Anne i preselio se u Dansku, a sada je Gustav izbačen iz škole (nije mu prvi put) i majka ga je poslala ocu. Gustav se ubrzo po njegovom dolasku zbližava sa Anne, što dovodi do prilično vruće afere. Na početku se stiče utisak da je Anne žena snažnog karaktera, koja odlično ume da razlikuje dobro od pogrešnog i koja je uverena da je sposobna da ovog mladića izvede na pravi put budući da njegov otac skoro nikada nije kod kuće, ali će se ispostaviti da je sve to samo dobro izgrađena fasada. Gledalac bi na početku pomislio da Anne i Gustav neće imati nikakav poseban odnos i da će mladić za nju predstavljati neku vrstu uljeza u životu koji je strpljivo i pažljivo uspela da izgradi, ali iz samo njoj poznatih razloga, Anne će odlučiti da stupi u vezu sa svojim posinkom. No, kao što to obično biva, takve afere kad-tad moraju da se završe: neko iz njih izađe povređen, neko će se iz nemoći izlajati, a neko će sve poricati i izvrtati na štetu drugih.

Anne je žena za koju bismo u početku stavili ruku u vatru da je prava moralna žena koja se svim silama bori za maloletne žrtve i koja bi bila poslednja osoba za koju bi pomislili da tako nešto ima u sebi. Međutim, kombinacija dosade i osećaja da je već ušla u godine kada su ona i njen suprug skoro postali prijatelji koji samo dele krevet, a ne partneri, kao i osećaj da može da ima mnogo mlađeg muškarca, navešće Anne da započne ovu krajnje neprikladnu vezu. Njene uvertire velikodušnosti prema smrknutom, i prilično problematičnom dečaku u prvi mah izgledaju kao produžetak njenog posla. Ipak, sve dok njena ljubaznost ne pređe granicu i ne preraste u potpunu intimnost, prvo kroz razgovor, zatim poljubac, a zatim kroz veoma eksplicitno snimljene pune scene seksa, tada Anne gubi moralni kompas.

U rukama druge, manje vešte glumice, sve bi ovo bilo potpuno drugačije, odnosno manje uverljivo, a Dyrholm onemogućava da skinete pogled sa ekrana, čak i kada možda želite da pobegnete. Lindh i Krepper su takođe izvrsni, ali ovo je film koji pripada Dyrholm, koja je i dalje jedan od najuspešnijih savremenih izvođača u Danskoj, i dodaje još jedan sjajan performans u svoju filmografiju kao Anne, dobra osoba koja, kao i svi, ima sposobnost da radi užasne stvari.

„Queen of Hearts“ izgleda odlično zahvaljujući i ukusnom produkcijskom dizajnu Mie Stensgaard i sjajnoj kinematografiji Jaspera Spanninga, koji je snimao i klaustrofobični triler „The Guilty“ (2018), i ponovo dokazuje svoj talenat u drastično drugačijem okruženju – ovaj put radeći na otvorenom u prirodi i u luksuznoj kući. Sve u svemu, „Queen of Hearts“ je izuzetno režiran i još bolje odglumljen film, koji govori o lošim izborima, i jedan od onih koji će nas zaista šokirati, ali i naterati na razmišljanje nakon što se završe. May el-Toukhy, kojoj je ovo drugi film nakon romantične dramedije „Long Story Short“ (2015), zaslužuje veliko poštovanje i pohvalu, jer je napravila nešto izvanredno, vredno divljenja.

Autor: Marko Jovanović