Bunya Productions / Windalong Films / 2023
Ivan Sen
Ivan Sen
Australija
8.0
8

Ivan Sen nezavisni je australski filmaš aboridžinskog porijekla pa i ne čudi da u dobrom dijelu svojih filmova problematizira život aboridžinske zajednice u Australiji. Zapravo, Senova majka je aboridžinka dok mu je otac rođen u Hrvatskoj, a od tuda mu, bit će, nama itekako poznato ime. Odrastao je on u gradiću u unutrašnjosti Australije pa zato i ne čudi da se radnja njegovih filmova obično i događa u takvim uspavanim, zaboravljenim, ruiniranim mjestima gdje živi domorodačko stanovništvo. U jedno takvo mjesto, u rudarski gradić smješten negdje u pustinjama unutrašnjosti, zaputit će se i glavni protagonist "Limba", detektiv Travis Hurley (Simon Baker) kako bi istražio punih 20 godina neriješeno ubojstvo mlade aboridžinke.

Zašto baš sada i kojim povodom se Travis zaputio u taj opustošeni gradić, prilično je nejasno, no jasno je da je on jedan od onih tipičnih, filmskih izmučenih detektiva koji je očito prošao sve i svašta. I to i na privatnom i na poslovnom planu, a smjestio se ovaj tetovirani policajac u motelu koji se nalazi u stijeni i koji se naziva Limbo. U jednoj sceni dijete dobro primjećuje da Travis izgleda više kao diler, nego kao policajac, a zaista je on u svojevrsnom limbu jer vidimo vrlo brzo da je on ovisnik o heroinu i da bez doze žutog on očito ne može zaspati. No, Travis je očigledno funkcionalni narkoman koji svoju ovisnost vješto skriva, a vrlo brzo počet će on razotkrivati brojne tajne mjesta u koje je stigao. Odlučio se Sen za crno - bijelu fotografiju i pokazalo se to kao jako dobra odluka jer ističe se "Limbo" izvanrednom fotografijom, a kao što je i obično slučaj samo okruženje i te nepristupačne pustare također igraju tu važnu ulogu.

I možda se na prvu čini da je snimljeno to u tipičnom australskom neowestern stilu, no film je to baš nekako meditativnog ugođaja, netipični noir u kojem glavni protagonist izbjegava upadanje u stereotipe na čemu se može zahvaliti i izvrsnoj izvedbi Bakera u netipičnoj ulozi. Puna dva desetljeća poslije neriješenog ubojstva, događaj je to koji traumatizira cijelu zajednicu, a posve je očito da se policija nekoć nije pretrgla od posla jel nećeš ti jedne aboridžinke više ili manje. Kako će istraživati slučaj, Travis će polako otkrivati brojne mračne tajne ove zajednice.

Premijeru je "Limbo" imao glavnom programu festivala u Berlinu, a riječ je o kvalitetnoj i sjajno promišljenoj krimi drami koja problematizira odnos prema aboridžinima koji i dalje u Australiji imaju status građana drugog reda, pravih društvenih otpadnika za čiju sudbinu baš nikoga nije briga. Smješteni su oni u svojevrsna geta, a djeluje sve to depresivno i otužno. Od samog okruženja te pustinje u kojoj su ljudi nastambe izgradili u stijenama kako bi se barem donekle sakrili od nesnosne vrućine pa do stanovnika koji su ondje zaglavili i kao da se ne mogu izvući iz tog mjesta.

Recenzija filma preuzeta sa GamBeeFilmTvKnjiževnost.