Rodd Rathjen
Rodd Rathjen
Australia
Thai,| Khmer
10
10

Snimljeno u Kambodži, uz dijalog na kmerskom i tajlandskom, ovo je još uvek australijski film, i jedan je od najboljih do sada. Chakra (Sarm Heng) je četrnaestogodišnjak koji s porodicom naporno radi na seoskim rižinim poljima i teži ka boljem, manje teškom životu (kao što to obično rade tinejdžeri širom sveta), što jako nervira njegovog strogog oca (Sareoun Sopheara - veliki utisak u maloj ulozi). Dok njegovi vršnjaci idu u školu, on vadi teške vreće i seje pirinač bez plaćanja ili bilo kakve nade da će naslediti zemlju od svog oca, jer on nije prvorođeni. Sva budućnost koja ga čeka je krov nad glavom i vek trajanja posla. Rathjenov scenario brzo i ubedljivo iznosi dečakovu jednu od mogućih opcija: ušunjavanje preko granice u Tajland u potrazi za plaćenim radom. Rizik je i on to zna, ali čini se da nema izbora. Dok postavljanje (i desetine prethodnih filmova o imigrantima) publiku upozoravaju na činjenicu da su za Chakru spremne loše stvari koje će uslediti, ono što se zapravo događa je dečakovo početno verovanje za boljim životom.

Ne rekavši svojoj porodici da odlazi od kuće u potrazi za novim poslom, Chakra putuje na Tajland misleći da ga čeka fabrički posao i udružuje snage sa starijim Keaom (Mony Ros), ali par umesto toga otkriva da su ih prodali kao robove na brodu kojim upravlja grozni Rom Ran (glumac, reditelj i kaskader Thanawut Ketsaro). Sa zatvorenom posadom Kambodžanaca i ljudi iz Burme, svi su primorani da rade do 22 sata dnevno i bačeni preko broda ako su previše iscrpljeni ili jednostavno ne rade ono što im se kaže, Chakra pokušava da ne privuče pažnju na sebe, ali ubrzo je na meti Rana, koji uživa u užasnom i grubom zlostavljanju deteta. Chakra se plaši da će izgubiti razum, sve dok ne shvati da mora postati nehuman kao i njegovi mučitelji kako bi preživeo.

Usredsređujući se na specifičnosti i male trenutke, ovo je triler koji često bez reči temeljno i saosećajno prikazuje bedu i iskustva svojih žrtava: zahvalnost što jede malo riže nakon rada bez odmora: olakšanje pri silasku s broda i vode: žuljevi na rukama radnika. Njegov oštar i naturalistički pristup zamagljuje granicu između dokumentarca i fikcije. Reditelj-scenarista Rodd Rathjen, pridaje značajnu pažnju ovim detaljima, postavljajući gledaoce u mučno stanje glavnog junaka filma. Rathjen je vodio intervjue s mnogim mladim preživelima iz trgovine ribarskih robova. Izvodi ih uglavnom ekipa ne-profesionalaca na Tajlandu i Kmeru.

Možda najvažniji aspekt svega toga je postepeno razočaranje migranata. U početku oni se još uvek nadaju da će zaraditi lopatama ogromnih izlova sitne ribe, iz dana u dan, iz lova u lov. Kad istina o njihovoj situaciji postane očigledna, oni koji pokušavaju pobeći plivanjem do drugog broda ili obale stradaju istog momenta. Upravo u ovom trenutku Chakra posmatrajući sve to, odlučuje da prestane da bude žrtva i kreće da osmisli svoj put povratka nazad iz naizgled nemogućeg stanja.

U takvoj drami lice neprofesionalnog Henga prolazi kroz puni osećaj i drži publiku na njegovoj strani dok prelazi iz tinejdžerske pobune u potpuni teror na putu ka čovečanstvu. Manji delovi nude snažne trenutke, poput Sareouna Sopheara kao strog, daleki otac Chakre i Mony Ros kao njegov slomljeni prijatelj.

Film je prošao nenametljivim putem kroz festivale od kada je osvojio nagradu ekumenskog žirija - Berlinska panorama, gde je imao premijeru. Nakon čega je nastavio s nagradama i na drugim festivalima. Nikada se ne dovode u pitanje grozne okolnosti u kojima se dečak našao, štaviše, ovaj film upravo nosi poruku koja ističe i skreće pažnju ljudima u tim predelima da ih ovakva sudbina može lako zadesiti, a na žalost, takvih slučajeva je previše.

Film Buoyancy koristi objedinjenu, izmišljenu verziju ovih priča da bi se rasvetlila brutalnost koja se dešava na ovoj planeti, i čineći to vrlo realno i ispravno. Rathjen uspeva da zadrži našu pažnju na položaju robova na ribarskom brodu celo vreme, s istinski zastrašujućim nizovima mučenja koji su predstavljeni uz svu oštru stvarnost koja dolazi s istinom modernog ropstva. U jednom od intervjua, Rathjen je spomenuo da, iako je nasilje užasno, postoje okeanske priče o mnogo, mnogo gorim stvarima. Hiljade dečaka i muškaraca svake se godine povlači u moderno ropstvo, a mnogi pokušavaju da izbegnu ovaj svet i za to plaćaju cenu svojim životom. Ovo je priča koju treba ispričati, a ona je daleko od zabavne.

Nakon godina istraživanja užasno stvarnog sveta modernog ropstva u jugoistočnoj Aziji, dobijamo jasnu sliku da ovo nisu radnici, već robovi, i to su robovi koji su već živeli u očajnom i mračnom svetu i koji su se okrenuli ilegalnim radnim postupcima u nadi da će moći da obezbede svoju porodicu ili bolji život za sebe. „Fabrika“ za koju misle da će raditi ne postoji, umesto toga se prodaju vlasnicima brodova s morskom hranom i primorani su na odvratan i brutalan svetski ribolov. Naš junak Chakra koji ovde daje izuzetan performans, je četrnaestogodišnje dete koje je frustrirano onim što mora da radi na rižinim poljima za svoju porodicu, a da nikada ne može zaraditi ni dolar za sebe, gubi kompas i odlazi u mračan svet iz kog se mnogi ne vraćaju nikada nazad. Njegova mladolikost i energija čine ga glavnom metom za ribarski brod, i tu provodimo većinu filma - s njim i njegovim drugovima na napornom, odvratnom, nemilosrdnom, izopačenom brodu usred vode kraj obale Tajlanda. Preporuka.

Recenzija je originalno objavljena na blogu The Film Master.