Hideo Oguni, Ryûzô Kikushima, Eijirô Hisaita, Akira Kurosawa - po noveli Ed McBaina
Japan
japanski, engleski
9.0
9

Jedini izlet u predele noir filma za Akiru Kurosavu, desio se 1963.godine. Film High and Low (tačnije Heaven and Hell) je adaptacija novele Eda Mekbejna (Ed McBain) po nazivu King's Ransom.

Jedan od razloga zbog kojih se Kurosava odlučio na snimanje ovog filma je popustljivost tadašnjih japanskih vlasti prema otmičarima i veoma blage kazne koje su im dodeljivane što se na više mesta i pominje u samom filmu. Drugi razlog je jedan od aspekata novele po kome je film rađen a to je činjenica da se može oteti bilo ko i tražiti otkup za osobu koja nema nikakve srodne veze sa onim od koga se otkup traži. Idealna teritorija za isticanje ljudskih osobina pod pritiskom.

Film možda nije oštro kritičko viđenje korporativne pohlepe ali je definitivno prvoklasni triler i jasno reprezentuje klasne razlike u posleratnom Japanu. U prvom delu filma, sve se vrti oko potvrde identiteta kidnapovanog deteta dok je drugi deo klasična detektivska priča u kojoj policija igra glavnu ulogu prilikom stezanja obruča oko kidnapera.

Može se jasno “namirisati” kakav odnos Kurosava ima prema modernom kapitalizmu. Mnogi poslovni ljudi u njegovim delima, posebno u ovom, okrenuti su isključivo ka svojim planovima varajući sve ostale, uključujući i publiku, što je Kurosava vešto odradio prikazujući namere tek na kraju njihove priče. Ovaj odnos prema kapitalizmu ide ruku pod ruku i sa Kurosavinim odnosom prema amerikancima i uticaju njihove kulture na Japan.

Kurosavin odnos prema otmičaru je interesantan i često intrigantan. U određenim momentima u filmu, reditelj nas navodi da osećamo simpatije prema otmičaru. Kada se već upoznamo sa njegovim likom, film prelazi na praćenje stvari iz njegovog ugla. Taj deo filma upravo i reprezentuje naslov celog dela – razlika između onih koji su gore i onih koji su dole iliti, po originalnom prevodu Heaven and Hell (Raj i Pakao).

Bogati biznismen živi u kući na vrhu brda koja je tiha i sofisticirana čiji je kontrast naselje oronulih kuća u podnožju gde se kroz prozor otmičara može videti ta prelepa, usamljena kuća na brdu. Iako je kroz ceo film Kurosava prikazivao jasne razlike i kontrast između dva načina života, on nam zapravo, po mom mišljenju, želi pokazati kako zapravo svi trebaju biti tretirani na jednak način. To pitanje se provlači kroz čitavu njegovu karijeru, pitanje zašto ne bismo svi mogli živeti zajedno.

High and Low je odličan noir film, neočekivan potez za mene i Kurosavin prvenac u ovom žanru. Više od bilo kojeg filma pre njega, Kurosava neprimetno spaja zabavu uz ideologiju na način kako to najveći reditelji modernog vremena rade.