Are You Serious
Loma Vista; 2016.
9.1
9

Situacija br. 1 Izlazite iz stanice metroa, polako se okrećete oko sebe, pred vama je Sagrada Familia.

Situacija br. 2 Prolazite kroz ogromnu kapiju od crvene cigle i ulazite u lep park sa fontanama i vodoskocima, a na drugom kraju tog parka, blistav na podnevnom suncu, stoji Taj Mahal.

Situacija br. 3 Stojite na vrhu Tiger Hilla, iznad Darjeelinga, u Indiji, pred vama je čitava dolina prekrivena plišanim poljima čaja. Na istoku se sunce polako diže, a na zapadu iz tame izranjaju moćni i veličanstveni vrhovi Himalaja.

Situacija br. 4 Sedite u fotelji, u kasnim večernjim časovima, i slušate, u potpunom mraku, novi album Andrew Birda Are You Serious, po treći put zaredom.

Na prvi pogled ove tri situacije nemaju puno dodirnih stvari, osim jedne, onog osećanja kada ostanete bez daha u dodiru sa nečim prelepim. Kada stojite pred Sagrada Familiom ili Taj Mahalom, jasno vam je na prvi pogled da pred sobom imate veličanstvena dela, ali tek kada prvi šok susreta sa jednim takvim delom prođe primećujete sitne detalje koja ova dva arhitektonska dela i mnoga slična čine veličanstvenim.

Slično je i sa novim albumom Andrew Birda. Već na prvo slušanje jasno vam je da pred sobom imate odličan albuma, ali tek posle nekoliko slušanja polako otkrivate sve sitne detalje koji ovaj album čine fantastičnim. Ako ste upoznati sa ranijim albumima Andrew Birda onda ovaj neće biti nikakvo iznenađenje.  Bird je u poslednjih nekoliko godina napravio nekoliko potuno drugačijih albuma, Things Are Really Great Here, Sort Of… (2014) je album obrada pesama grupe Handsome Family, Birdovih prjatelja, zatim eksperimentalni instrulmentalni album Echolocations: Canyon (2015), i muzika za tv seriju Baskets, C.K. Lewisa i Zacha Galifianakisa koji i igra glavnu ulogu . Njegov poslednji, standardni albuma bio je Hands of Glory (2012). Are You Serious je njegov deseti solo album, dok sa grupom Bowls of Fire ima još tri objavljena albuma.

Andrew Bird je klasično školovani muzičar, sa violinom kao osnovnim instrumentom. Na ovom albumu pored  violine, on svira i gitaru, mandolinu, ksilofon, glokenšpil i zviždi. Ako vam to deluje čudno, poslušajte album, videćete kako zviždanje može da zvuči kao pravi muzički instrument.

Od prethodnog albuma Andrew Birda mnogo toga se promenilo u njegovom životu. U tom periodu oženio se  i postao otac. Po njegovim rečima ovo je mnogo uticalo na samo stvaranje albuma. Are You Serious je pre svega chamber pop album ali kao i na ranijim albumima muziku ovog umetnika ne možete da ukalupite u jedan pravac . Album otvara „Capsized“, prelepa pop pesma, sa očaravajućom melodijom, prepuna, kao i druge pesme, sitnih muzičkih detalja koji će sa svakim novim slušanjem da vas iznova oduševe.  „Roma Fade“ je jedna od najlepših Birdovih pesama. Njegova violina sa gitarom Blake Millsa savršeno se igra pop melodijom.  „Left Handed Kisses“ je duet sa Fionom Apple. Ovo je ljubavna pesma, u kojoj je Fiona Apple odlična u ulozi  povređene ljubavi i njen glas nosi pesmu snagom orkanskog vetra.

Sve pesme na ovom albumu su odlične i svaka od njih ima svoje adute koje treba da otkrijete slušanjem. „Truth Lies Low“  je, možda, sa muzičke strane najkompleksnija. Birdova violina, posebno picikato i solo,  kombinovan sa ritmom bubnjeva i gitarom stvara pesmu koja je samo potvrda Birdovog kvaliteta kao vrhunskog umetnika i muzičara. U „Saints Perservus“ videćete kako zviždanje može da bude ozbiljan instrument.  Ono što je zajedničko za sve pesme, pored prelepih melodija, je Birdov besprekorni glas, koji je samo još jedan instrument u celoj simfoniji na ovom albumu.

Na Birda možemo da gledamo kao na instrumentalnog ili muzičkog slikara i ozbiljnog pesnika. Njegova dela su puna detalja, koji svi zajedno čine prelepe kompozicije. Ovo je jedan, bar meni, od najlepših albuma koje sam čuo u nekoliko poslednjih godina. Ako mi se ispuni želja da, još jednom, stojim na Tiger Hillu, povrh Darjeelinga, i ponovo budem svedok veličanstvenom prizoru izlaska sunca nad Himalajima, Are You Serious će biti savršen soundtrack za taj trenutak.