Peter Greenaway
Peter Greenaway
Netherlands | Belgium | Finland | Mexico | France
English | Spanish
8.5
8

Piter Grinavej (Peter Greenaway) je jedan od retkih živih režisera danas za koga možemo slobodno reći da „igra u sopstvenoj ligi“, jer na prste jedne ruke mogu se nabrojati autori, čiji je izraz tako originalan, artistički nastrojen, a u isto vreme slobodan, kreativan i inventivan.

Njegov najnoviji film Eisenstein in Guanajuato pokazuje vitalnost njegov duha, a u isto vreme nadahnjuje tradicionalno moćnom vizuelnom estetikom, postavkom kadrova, mizanscenom i fascinantnom scenografijom.

Grinavej nam na neuobičajen način približava lik i delo čuvenog ruskog režisera Sergeja Ajzenštajna (Sergei Eisenstein), poznatog po legendarnim filmovima kao što su Oklopnjača Potemkin, Štrajk i Oktobar.

Autor filma nas vodi u Meksiko, gde upoznajemo umetnike, znamenitosti kulture i običaje tog podneblja između dva svetska rata, a sve vezano za put kreacije novog dela ruskog kontroverznog autora. Međutim, naizgled uobičajen siže nikako nije za potcenjivanje. Ovaj film nikako ne spada u jednu od mnogobrojnih romantizovanih i trivijalno prepričanih biografija, kakve nam se vrlo, vrlo često serviraju poslednjih godina.

Grinavej je u isto vreme hrabar, i narativno smeo i bezobrazan. Šetajući nas kroz istoriju filozofije, psihologije, muzike, književnosti, nauke, on smelo provlači apsolutnu dekadentnost i perverznost Sergeja Ajzenštajna, gde je on prikazan kao razdražljivi opsesivac, neurotični ekscentrik i zaljubljnik u umetnost sa naznačenim homoseksualnim sklonostima. Nešto što tako smelo mogu sprovesti u delo danas samo autori kakav je baš Piter Grinavej.

Film nije bez nekih sitnijih mana. Dinamika između prvog i drugog dela filma nije ujednačena. Ritam na početku filma biva narušen sporijom naracijom u drugom delu. Međutim, kada film kadrira ovakav majstor, a praveći usput omaž jednom magu režije kakav je Sergej Ajzenštajn, onda sve ono što potencijalno kritički možemo podvesti pod problematično, apsolutno pada u vodu. Ovo je film za prave i iskrene zaljubljenike u umetnost.