Clinica Estetico, 2002
Spike Jonze
Charlie Kaufman, Donald Kaufman, Susan Orlean
engleski
7.9
8

Mnogi su mislili da posle prve saradnje Spajka Džonza (Spike Jonze) i scenariste Čarlija Kaufmana (Charlie Kaufman) na filmu Being John Malkovich, njihovo drugo delo, Adaptation, neće biti dovoljno dobro da pomuti slavu prvenca. Ipak, na svoj specijalan način, Adaptation gađa u svoje odabrane mete ubilačkom preciznošću i na poseban, inventivan način. Dok mnogi holivudski reditelji igraju na sigurno, uglavnom reciklirajući prožvakane hitove, ovaj film radi upravo suprotno. Adaptation je zapravo komedija na račun straha od rizika snimanja filmova. U osnovi, radi se o strahu i očaju jednog pisca koji pokušava da bude pasioniran svojim radom u eri koja to ne valorizuje ni na koji način.

Čarli Kaufman nije samo scenarista filma, on je ujedno i njegov protagonist i aktivni učesnik. Kaufman je unajmljen kako bi napisao adaptaciju romana Suzan Orlean pod nazivom Kradljivac Orhideja (The Orchid Thief) koji obrađuje život i opsednutost orhidejama čoveka sa Floride zvanog Džon Laroš (John Laroche) koga briljantno igra Kris Kuper (Chris Cooper). Suzan Orlean u filmu tumači Meril Streep.

Kaufman se zapetljava u svojoj adaptaciji knjige i kreće da piše o sebi i svojoj nemogućnosti da adaptira pomenutu knjigu. Povrh svega, u film se uključuje i njegov brat blizanac Donald (obe uloge, Čarlija i Donalda igra, verovali ili ne, Nicolas Cage, moram reći u svom, verovatno, nakon Wild at Heart, najboljem izadnju). Donald obitava u Čarlijevoj kući i ima želju, da kao i brat blizanac, postane scenarista. (Majstorska mala prevara Čarlija Kaufmana je potpisivanje scenarija sa imenima Donald i Čarli i desilo se da po prvi put nagrada ode fiktivnom karakteru a ne osobi od krvi i mesa).

Braća fizički izgledaju identično ali se znatno razlikuju po karakteru. Donald piše komercijalni scenario o serijskom ubici sa poremećajem ličnosti. Čarli je autodestruktivan i nesiguran u blizini lepih žena. Opet, njegov uspeh sa filmom Being John Malkovich čini ga holivudski poželjnim i svi su u nadi da će se takav uspeh ponoviti sa adaptacijom. Svi žele portal u njegov mozak kako bi mogli da vide sve lude stvari koje se tamo nalaze. Čarli, pak, želi portal u bilo koji drugi um sem svog jer žestoko pati zbog patetičnog scenarija koji piše...

Čarli je potpuno iskopčan iz normale zbog nedostatka pasije i zbog toga na sve načine pokušava da nadomesti tu prazninu koja je nastala. Rezultati bivaju još više poražavajući kada on, u sred svoje blokade pisanja, vidi kako smešni scenario njegovog brata bude prodat za veliki novac.

Opet, sa druge strane, vidimo da Čarlijev film postaje dokaz posebne inventivnosti u pisanju i kinematografiji. Kao i divlja orhideja, Adaptation je čudo od adaptacije, predivni cvet iz nasilnog okruženja, uvek tako poseban i jedinstven.